Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Wie kan mij vertellen wat er met mijn rododendron aan de hand is. Hij laat al een tijdje zijn blad hangen, kreeg wel knoppen maar zodra die nu uit komen gaan ook die gelijk hangen. Hij ziet er erg zielig uit en ik vind het zo zonde! Ik heb er nog 1 in een mand staan en die heeft prachtig gebloeid en staat er fris en fruitig uit!
Een duidelijk geval van phytophtora. Dit is een schimmelziekte die via de wortels de plant binnendringt. Het treedt vooral op als de plant te nat staat. In dit geval zou het kunnen dat er onvoldoende gaten in het plastic van de mand zitten waardoor het overtollige water onvoldoende snel weg kan lopen. Ook de soort potgrond kan een rol spelen: rhododendrons stellen hoge eisen aan de potgrond waarbij er een goede balans is tussen drainage en watervasthoudend vermogen. De meeste soorten potgrond die je in het tuincentrum vindt zijn van inferieure kwaliteit. Ze hebben onvoldoende structuur en worden papperig bij natte omstandigheden.
Is bovenstaande plant nog te redden? Tegen de schimmelziekte phytophtora is geen middel voor handen. Ik vermoed dat de plant langzaam dood zal gaan of een kwijnend bestaan zal gaan leiden. Wat je kunt doen is de plant aan de droge kant houden.
Waarom de andere plant er nog 'fris en fruitig' bij staat? Kan zijn dat de aangetaste plant meer water heeft gekregen dan de gezonde. Kan ook zijn dat de zieke rhodo van zichzelf een zwakkere constitutie had.
Ik heb vroeger op een rhododendronkwekerij gewerkt waar alle rhodo's in een pot stonden. Ook daar kwam phytophtora voor bij de planten. Vooral in een natte zomer trad het op. Hierbij moet worden aangetekend dat sommige soorten er gevoeliger voor zijn dan anderen. Bij "Roseum Elegans", "Ponticum Roseum" en "Cunningham's White" kwam uitval door phytophtora maar weinig voor.
Bedankt voor het antwoorden, ik ga proberen om hem te redden door hem te laten "uitdrogen" en wat meer gaten in het plastic te maken. Als dat niet helpt neem ik afscheid van hem!
In mijn tuinboek lees ik als de plant z'n bladeren laat hangen is de oorzaak kou of droogte.
Probeer eens de plant op een beschutte plek te plaatsen en kijk of ie zich herstelt.
Maar mag ook niet net als de azalea in de volle zon staan.
En misschien toch iets te weinig water gegeven? De plant moet iets vochtig staan.
Phytophtora is een vaatbundelschimmel, wat betekent dat de sapkanalen tussen wortel en blad afgesloten worden en de bladeren geen of onvoldoende water krijgen. dan krijg je dus symptomen die sterk gelijken op verdroging.
Het gebeurt zelfs dat de ene kant van de plant verdroogt, terwijl een ander deel van de plant er nog fris groen uit ziet.
Probleem hier in de tuin is dat de grond eigenlijk te zwaar is voor Rhododendron waardoor zuurstofgebrek aan de wortels optreedt.
Phytophtora is al jaren de meest voorkomende ziekte bij rhododendrons. Slechts zelden staat hier in tuinboeken of tijdschriften wat over. Daar staat meestal wat over de zuurtegraad van de grond of over een verkeerde standplaats. Misschien is phytophtora een te moeilijk woord voor de gemiddelde tuinier.