Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hoe moet ik een perenboom snoeien Want dit heb ik nog nooit gedaan.En ik weet niet hoe ik er moet aan beginnen.Hij groeit steeds maar in de hoogte,en ik zou hem graag laag houden.Hij staat nu 4 jaar en heb er nog nooit een peer op gehad,zelfs nog geen bloem.Kan er mij iemand helpen langs deze weg
Bedankt,voor de site van houtwal Ik hoop dat ik hier mee verder kan.Het ziet er moeilijk uit,maar ik dat dat het in de praktijd wel vlot zal lopen
Bedankt
Verwijder eerst dood hout
Snoei van boven naar beneden: dus eerst hoge takken er uit, daarna eventueel lagere
Verder:
Verder de zwakste van kruisende takken.
Takken dienen naar buiten te groeien, verwijder naar binnen groeiende takken (en rechtopgaand waterlot)
Bij peer: zaag de hoofdstam, na de bovenste gesteltakken af. Anders blijft een peer omhoog gaan: peer groeit peervormig als hij de kans krijgt.
Wees niet te bang: de boom overleefd wel.
Bij dikke takken: eerst een eind (min 40cm) van de stam verwijderen, daarna de stomp. Dat voorkomt inscheuren.
Nog even een vraagje;wat zijn gesteltakken want dat ken ik niet.Zelfs nog nooit van gehoord.Ik heb al meerdere keren de top van de peer uitgezaagt Maar telkens komen die waterscheuten met een twintigtal meer naar boven.Deze knip ik telkens af,en dan komen er meer en meer.Er is geen stoppen aan.Ik weet niet wat ik verkeerd doe.
Bij andere bomen heb ik daar geen last mee met het snoeien,maar deze peer....niet te doen
Gesteltakken zijn de takken die schuin op d harttak staan. Dus de gewone zware zijtakken die een boom vormt. Bij van jongs af aan goed geleid fruit zijn er meestal twee ringen van steeds drie takken die 1/6 van elkaar versprongen zijn.
Waterlot is geen fout, maar een reactie op snoei. Het bewijst de levenskracht van de boom, al gaat dat soms ten koste van de levenskracht van de tuinman...