menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Laanbomen

Ga naar meest recente reactie

KaDeeke

KaDeeke

Hallo,

Achteraan onze tuin hebben we voor de winter een ligusterhaag aangeplant van ongeveer 35 m lang.
Nu willen we evenwijdig met deze haag (we zouden ze in de toekomst zo'n 2 à 2,5m hoog laten worden) een rij bomen planten zodat we een soort van "laan" creëren. Welke bomen komen hiervoor in aanmerking en hoever moeten we deze dan van de haag planten? We willen hiervoor graag bomen die een 6 à 8m hoog worden en liefst redelijk snel groeien. Ze zouden wel goed tegen de wind moeten kunnen want dienen ineens als "windscherm" voor de rest van onze tuin. Alle tips welkom !

Groetjes !
zondag 4 maart 2007 - 15:20
Annemie

Annemie

Acer campestre Elsrijk lijkt mij een geschikte boom. Hij wordt niet groot en heeft een mooie gele herfstkleur.
Ik denk dat een boom die niet hoger mag worden dan 8m en toch snel groeit moeilijk te vinden zal zijn.

Annemie
zondag 4 maart 2007 - 20:48
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

kadeeke geen simpele vraag maar heb je al eens aan fruitbomen gedacht de hoogstam zoals de conferance peer de pruimen de appels de kersen ik vind als ge de ruimte van achter hebt een mooie oplossing een klein boomgaardje met fruit waar ge noch alle kanten mee op kunt in het voorjaar een mooie bloesem en in de zomer het lekkere fruiten ik denk de prys dat die niet duurder zyn als de sier bomen, ik heb by my een japanse kerselaar van om en by de dertig jaar is een enormen boom kan wel een breedte hebben van 15 a18 meter maar ik, heb spyt dat het geen kerselaar is dan hadden we buiten zyn prachtige bloei ook de kersen en nu is het na de bloei een dood gewone boom groetje en dag

dit is alleen de stam van de kerselaar ik ben de foto als hy in bloei stond kwyt geseeld maar is iets voor in het voorjaar

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 6 maart 2007 - 19:33
Catgarden

Tekst aangepast

Catgarden

Pyrus calleryana 'Chanticleer', een sierpeer lijkt mij de perfekte laanboom.
Hij wordt 5 meter hoog en groeit zuilvormig, dus wordt hij niet te breed.
Bloeit in april met prachtige witte bloesems, dan is deze boom werkelijk 1 witte wolk.
Nog een voordeel van deze 'Chanticleer' is dat het blad veel vroeger aan de boom komt dan de meeste bomen en dat hij ook 1 van de laatste is om zijn blad te verliezen.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Zoals je een beetje kunt zien op de foto is het blad tamelijk licht van kleur (middengroen) en hebben ze een mooie glans. Dus niet alleen voor de bloesem maar ook voor het blad vind ik deze heel mooi.
Ze groeien ook tamelijk snel... In 2 jaar tijd zijn ze hier bijna 2 meter gegroeid in hoogte en zijn ze in de breedte ook al mooi gevuld geworden door de vele zijtakken die ze bijkregen.
donderdag 22 maart 2007 - 13:24
KaDeeke

KaDeeke

Bedankt voor jullie tips !
Onze keuze is gevallen op een Acer campestre Elsrijk, de man die ons komt helpen planten vond dit persoonlijk ook de beste keuze.
Ik heb ondertussen al heel wat over bomen opgezocht op internet en wat mij opvalt is dat er voor één soort boom op de verschillende sites serieuze verschillen zitten in de opgave van de hoogte van een boom ... soms meer dan het dubbele ! Dat vind ik wel vervelend als je als leken zoals wij (ik en mijn man wel te verstaan ) een geschikte boom moet vinden. Hebben jullie dit ook nog niet ondervonden? Gelukkig hebben wij een grote tuin en moeten we niet op een meter kijken
woensdag 28 maart 2007 - 21:59
WiPe

WiPe

Vaak wordt met de hoogte de hoogte na tien jaar aangegeven. Los daarvan kun je er meestal van uitgaan dat de kleinste grootte die aangegeven wordt foutief is. De uiteindelijke hoogte van een boom wordt vaak onderschat.
donderdag 29 maart 2007 - 17:00
Esem

Esem

Al eens gedacht aan een leilinden?
kan je redelijk kort bij je haag planten als je de leilinden snoeit in de zelfde lijn als van je haaG
Gr Esem,
zaterdag 31 maart 2007 - 19:04
parasolboom

Parasolboom

Misschien is een haag -op-poten ook mooi, van Beuk, Carpinus of Prunus Laurocerasus....
Veel plezier, Mariëtta
maandag 2 april 2007 - 12:26
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).