Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
als eind afwerking in onze tuin zou ik een gemengde haag willen plaatsen.
vereisten zijn.
schaduw
vochtig
liefst gemengd met hulst
en wat nog een pluspunt zou zijn dat er vogeltjes een nest zouden in bouwen
en dan zou ik de bodem afwerken met een bodembedekker ik denk lonicera nitida
en liefst geen taxus achtige maar het mag
alvast bedankt
Hoe vochtig is de standplaats? Op natte gronden kun je zo goed als alle groenblijvende planten vergeten.
Is het de bedoeling om een strak geschoren haag te vormen? Of wil je eerder een losse heg?
het is redelijk nat meer vochtig
het mag een gemengde haag zijn.
ik denk als ik het zo opzoek aan sporkehout en hulst maar zijn er nog andere dat ik zou kunnen plaatsen. liefst een mooie haag maar het liefste zou ik gewoon iets vogel vriendelijk hebben
Ik zou geen hulst pakken wegens redelijk nat, meer vochtig. Hulst houdt niet van natte voeten, zeker niet in de winter.
Beter geschikt is bv zwarte els en zomereik. Hoewel die niet vaak als haag geplant worden, zijn die toch erg goed in vorm te scheren.
Spork is ook bruikbaar, maar voor zover ik weet heeft die de neiging om wat kaal te worden aan de voet. Die kan er dus wel ingemengd worden, als er voldoende andere planten tussen staan.
Moeraseik (Quercus palustris). De naam spreekt voor zich al doet hij het ook op drogere grond.
Wij gebruiken die veel als geschoren leiboom. Dus als haag op poten en oogt zeer mooi.
het is niet dat er eigenlijk plassen staan op die plaats.
maar het is toch altijd vochtig.
nu heb ik gezien dat rode cornoelje ook een plant is dat goed tegen de schaduw kan dus ga ik die pakken. in combinatie met andere
iedereen bedankt voor de reactie's en nog een prettig Nieuwjaar
Mijn besluit staat vast. Aan de vijver ga ik rode kornoelje planten, en aan de beek kant ga ik met hazelaar, els en sporkerhout, meidoorn en wegedoorn. dus daar wordt het een gemengde haag.