0 Gingko Biloba
▼ Ga naar meest recente reactie
Driesenco
Vandaag - eindelijk - mijn boom aangeleverd gekregen van de kweker.
De Gingko Biloba meet zo'n 3m, een heeft een plantkluit omwikkeld in jute.
Het plantgat was al enkele weken eerder gegraven, daar hij al eerder geleverd zou worden.
Ik heb hem dus maar geplant, extra tuinturf en een zak vivimus in het plantgat toegevoegd. Zou ik extra maatregelen moeten nemen gezien de bovenste laag van de ondergrond bevroren ligt, en het komende nacht toch wel een graad of 5 zal vriezen hier op het platteland ?
woensdag 12 december 2012 - 14:44
Polplastron
Gewoon even een vraagje: wat is het nut van tuinturf in het plantgat? Voor zover ik weet is Ginkgo geen boom die een zure bodem nodig heeft.
En in plaats van het dure Vivimus, kan je in het vervolg beter compost nemen: het doet hetzelfde, maar het heet gewoon anders en is een stuk goedkoper.
In principe hoef je volgens mij weinig meer te doen: je zou de bodem kunnen afdekken met een mulchlaag om deze warm te houden, maar gezien hij al bevroren is, heeft dat eerder het omgekeerde effect h
woensdag 12 december 2012 - 14:53
Braze
Hoi Polplastron
Misschien een hele knullige vraag maar wat is dat Vivimus voor een
goedje
? .
en in de plaats van compost kan je ook nog gewoon bosgrond nemen
even goed een natuurproduct en een beetje zurig lijkt mij perfect
voor deze dennenboom .
MvG .
Braze .
woensdag 12 december 2012 - 20:44
Tuinman65
Zoals Pol al aangeeft, vivimus en al die andere produkten van diverse leveranciers heb je voor niks nodig en kosten veel geld.
En ieder jaar komen daar maar produkten bij zodat je uiteindelijk door de bomen het bos niet meer ziet.
Leo
woensdag 12 december 2012 - 23:19
Sophora
Gingko groeit in elke grond.
Dus veel geld voor niets de grond in.
sophora
donderdag 13 december 2012 - 10:25
donderdag 13 december 2012 - 12:10
donderdag 13 december 2012 - 12:36
Lentemode
@ Toineke,
Weeral iets bijgeleerd, in Hasselt staat een KATHEDRAAL, nl. de Sint-Quintinuskathedraal...
Ga volgende keer die Gingko daar eens opzoeken.
Ook hier in Herentals staat een prachtexemplaar, zomaar langs de winkelstraat, ingebed in een klein perk.
Groetjes,
Mia
donderdag 13 december 2012 - 12:53
Minouke
Pplakke, ga ik eens opletten als ik naar het dorp ga, ik woon in Rummen (deelgemeente) en heb er nog nooit opgelet.
Deze herfst heb ik er ook geplant.
gr
Chantal
donderdag 13 december 2012 - 14:00
Toineke
Ziehier een meer duidelijke foto tegenover onze Kathedraal
!
donderdag 13 december 2012 - 15:15
Polplastron
vivimus is handig als je een kleine tuin hebt.
niet iedereen heeft een aanhangwagen kompost nodig.
hier een foto van een oude http://www.flickr.com/photos/erfgoed/4017072927/
Vivimus Universeel DCM kost voor 70 liter zo'n 8 euro. (oftewel 1,14 euro/10 liter)
Compost bij mijn lokale "compostboer" kost voor 50 liter zo'n 3 euro. (oftwel 0,60 euro/10 liter)
Stel nu maar dat je 70 liter nodig zou hebben: het verschil zou nog steeds 2 euro zijn in het voordeel van compost en ... je houdt nog wat compost over die je altijd wel ergens kwijt kan.
Nee ... Vivimus ... ik zie er nog steeds de meerwaarde niet van in!
Groeten,
Pol
donderdag 13 december 2012 - 17:52
WiPe
@sophoras
Ginkgo groeit in elke grond.... die niet te nat is.
Dat beetje vorst dat we nu gehad hebben is echt geen probleem. Maar ik zou wel aanraden om de plantdiepte goed te controleren. De verdikking aan de basis van de stam waar de wortels beginnen, moet ongeveer gelijk zitten met het maaiveld. De boom zal meer last ondervinden van te diep planten dan van dat beetje vorst van de vorige dagen.
donderdag 13 december 2012 - 20:30
Sophora
wipe
Een Ginkgo past zich aan aan elke bodem. Hier staat hij aan de vijver en daar is het behoorlijk nat.
Ik wil niet dwars liggen hoor want je bent toch wel een 'crack' op gebied van bomen.
sophora
donderdag 13 december 2012 - 21:01
Lentemode
Wat is hij al gegroeid tegenover mijn opgezochte foto, Toineke !
Ze zijn mooi helemaal in 't geel ...
Fijn weekend,
Mia
vrijdag 14 december 2012 - 12:47
Sugar
Als je dan toch rondrijdt om een mooie Gingko te zien, rij dan naar het stadspark van Tienen. Daar staat een oud exemplaar (de tweede grootste van 't land, de grootste staat een beetje verderop in een prov
zondag 16 december 2012 - 20:36
Driez
Allemaal mannetjes bomen, maar wie weet er een vrouwtje staan?
zondag 16 december 2012 - 21:03
Ronny63
In Geetbets, naast de kerk, staat de oudste van Belgi
zondag 16 december 2012 - 21:14
WiPe
De ginkgo op de binnenkoer van het stadhuis in Aalst is ook een vrouwelijke boom.
maandag 17 december 2012 - 10:05
Bryofan
en in de plaats van compost kan je ook nog gewoon bosgrond nemen
even goed een natuurproduct en een beetje zurig lijkt mij perfect
voor deze dennenboom .
voor zover ik weet is het GEEN dennen-, of zelfs naaldboom
vrijdag 21 december 2012 - 13:40
Sugar
Het is een naaldboom, maar de naalden zijn in mekaar gegroeid.
vrijdag 21 december 2012 - 13:44
Bombycilla
geen van beide nl.wikipedia.org/wiki/Japanse_notenboom
vrijdag 21 december 2012 - 14:06
WiPe
Op de link die je geeft wordt Ginkgo ondergedeeld bij de Gymnospermen, de naaktzadigen of coniferen.
Taxonomische indeling
Rijk: Plantae (Planten)
Stam: Embryophyta (Landplanten)
Klasse: Spermatopsida (Zaadplanten)
Clade: Naaktzadigen
Orde: Ginkgoales
Familie: Ginkgoaceae
Geslacht: Ginkgo
Op deze link http://species.wikimedia.org/wiki/Ginkgo wordt Ginkgo dan weer ingedeeld in een Clade, verschillend van de Gymnospermen, de Ginkgophyta.
Regnum: Plantae
Division: Ginkgophyta
Classis: Ginkgoopsida
Ordo: Ginkgoales
Familia: Ginkgoaceae
Genus: Ginkgo
Species: G. biloba
Dat een liefhebber op die manier het noorden (en met uitbreiding alle andere richtingen) kwijt geraakt, is dan niet meer dan normaal.
In the Gymnosperms databse worst Ginkgo evenwel nog steeds ondergebracht bij de Gymnospermen. http://www.conifers.org/zz/gymnosperms.php
Maar Ginko is natuurlijk geen denneboom. Dennen zijn Pinus-soorten. En het is ook geen naaldboom.
En de naaldbomen zijneen groep binnen de Gymnospermen die tot de familie van de Pinaceae behoren. http://www.conifers.org/pi/Pinaceae.php
Alle andere soorten zoals Chamaecyparis en dergelijke zijn geen echte naaldbomen in de strikte betekenis van het woord.
Het verbaast me altijd dat er binnen de coniferen een tendens bestaat om alles kortweg den of spar te noemen. Dat is net alsof je een beuk gemakshalve zou aanduiden als een eik, omdat ze nu eenmaal allebei bladverliezende loofbomen zijn.
vrijdag 21 december 2012 - 16:29
zondag 23 december 2012 - 08:18
Braze
Hoi Bryyfan .
om het verhaal nog wat aantevullen .
Ginkgo biloba wordt als stamvader van alle soorten Cipressen pinnus etc
genoemd het is de enige Ginkgo die over is van een veel omvangrijkere
groep Ginkgo,s de boom stamt trouwens ook nog eens uit de tijd dat de
bomen nog volop in ontwikkelling waren .
volgens sprekers die interrese hebben voor evolutie zoud deze boom ontstaan
zijn in de tijd van de Tyranosourus rex .
als je er meer over wilt weten www.startpagina .Evolutie .nl
of startpagina dochters .nl
het is wel te hopen dat je niet helemaal kierewiet wordt want je zult wel
moeten wennen aan de info .
ik zelf net zo goed .
MvG
Braze
zondag 23 december 2012 - 16:08
\n\n
Beschikbaar in de webshop..
Voeg een reactie toe