Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Graag had ik jullie advies gevraagd over mijn inmiddels verpotte olijfboom.
Nu de koudegolf stilletjesaan het land binnenwaait, wou ik jullie toch effe vragen of ik miss het beste mijn olijfboom binnen zet( in de gang) of kan ik deze met een bepaalde plastic beschermen?
Zeker binnenhalen in een koele ruimte(10*C) of minimaal geheel afschermen met een winterhoes. Geen plastic, dan verstikt het boompje. Zodra de vorst weer wegtrekt, mag de olijf naar buiten. Bij de volgende keer verpotten evt. isolatie langs de potrand (noppenfolie) . Een oudere olijfboom kan in de volle grond buiten overwinteren, in een pot nooit. Let binnen in de winter op spint. Verder 'n olijf alleen in het voorjaar snoeien waarbij lange twijgen worden ingekort. Dit snoeimodel oogt wat onnatuurlijk, zou ik komend jaar niet snoeien. Succes !
Uiteraard pak ik elk jaar mijn olijfboom in pot in met vliesdoek. Vorige winter was echter geen strenge winter en ik heb de vliesdoek toen te lang laten zitten. Ik vroeg me af, met de voorspellingen voor deze week van -2
Bladhoudende boompjes hebben in de winter nog het meest te lijden van een bevroren potkluit.
Hoe kleiner de potkluit, hoe vlugger doorvroren. Ik zou die plant al in een grotere pot zetten en de pot ook tegen een wand, beschut tegen de koudste oosten- en noordenwinden.
Bij gebrek aan noppenfolie of ander isolatiemateriaal kun je ook om het even welk soort plastiek of gaas rond de pot aanbrengen en de ruimte ertussen opvullen met bladeren of stro.
Een vliesdoek zou ik er zeker rond de hele plant spannen.
Meubelzaken pakken meubels etc. vaak in met noppenfolie. Dat wordt , na gebruik, weggegooid.
Heb ik al vaak stukken, gratis , gekregen, ze moeten het toch kwijt.