Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
We gaan binnenkort verhuizen. Onze nieuwe tuin ligt ongeveer een halve meter hoger dan de achterliggende, verwilderde tuin van onze zijbuur, die daardoor mooi aansluit bij het bosgebied dat zo'n 30 meter verder begint (loofbomen). Het hoogte verschil is echt heel abrupt. De scheiding gaat loodrecht naar beneden.Om te vermijden dat de grond afkalft, ben ik op zoek naar diepwortelende struiken om tegen de rand aan te planten. Liefst struiken- die inheemse zijn- die niet al te hoog worden (hoewel een enkele hoge struik of boom ook wel kan)- die interessant zijn voor vogels - die in een bosachtige omgeving natuurlijk overkomen Heeft iemand tips?
Sleedoorn, vlier en hazelaar wilde ik al planten, dus dat komt mooi uit.
Hoe woekert sleedoorn? Zijn het de wortels die uitlopen? (We hebben er jarengeleden eentje geplant in een kleine gemixte haag (in totaal een dozijn planten), maar het is altijd bij die ene gebleven.
Zijn er ook lagere struiken (tot zo'n meter hoog) die daar kunnen dienen? Vanuit het huis zouden we graag het uitzicht op het bos bewaren (de achteruin is niet groot).
Sleedoorn alias prunus spinosa is zonder twijfel de beste keuze voor de gegeven omstandigheid.
Het zogenaamde "woekeren" zal inderdaad niet enkel de steile rand gaaf houden maar er bovendien voor zorgen dat die sterker wordt.
En dat "woekeren", dat is fel overdreven hoor. Het volstaat gewoon om de zoveel jaar een wat opkomende scheuten weg te snijden. En blijft de grond verder stevig en vast.
Sorry voor de late reactie. De verhuis had wat meer voeten in de aarde dan verwacht.
In elk geval, hartelijk dank voor alle tips en de foto.
Hondsroos vind ik prachtig, maar ik herinner mij vooral heel stekelige takken die lastig te snoeien waren.
Iemand had mij Spaanse aak plantjes willen geven, maar ik hoorde toen vooral "Spaanse" en dacht dat het om een exoot ging. Een gemiste kans. De voederplanken trekken hier massa's vogels aan, waaronder ook appelvinken en groenlingen.
Weet iemand of knotwilgen ook diepwortelen? Ik zou met het snoeihout o.a. walletjes willen maken.
Is er eigenlijk een plaats/boek waar je kan nagaan of planten diepwortelend zijn, of spreken jullie vooral uit eigen ervaring?