menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hulp bij herkennen van struikboom

Ga naar meest recente reactie

Ouwepee

Ouwepee

Ik zaai nogal eens wat, vooral diverse (wilde) pruimen en aanverwante.
Met het labelen is het de laatste tijd wat misgelopen en ik heb de indruk dat dit oude zaden zijn, die nog in mijn zaaisubstraat zaten. Heb de plantjes allemaal in aparte potten gezet. Nu probeer ik te weten te komen of het de moeite loont om ze bij te houden. Ik denk zelf dat het één of andere Prunus is, maar ben helemaal niet zeker.
Een vriend meende dat het wel eens wilg zou kunnen zijn. Het blad van een wilg is echter (meestal?) lancetvormig.
Hopelijk kan iemand me helpen.
Dank bij voorbaat want ik heb nog zulke vraag, maar zal die afzonderlijk posten.

Struiken & Bomen

donderdag 19 juli 2012 - 13:59
Ouwepee
donderdag 19 juli 2012 - 14:00
Driez

Driez

Op het eerste zicht zou ik toch ook denken dat het een wilg is. Boswilg of iets gelijkaardigs. Niet alle wilgen hebben lancetvormige blaadjes. Bv boswilg en geoorde wilg hebben eerder ronde blaadjes. Als er heel veel scheutjes bij elkaar staan, is dat ook een aanwijzing voor wilg. Dan is er een heel plukje wilgenpluis geland
donderdag 19 juli 2012 - 15:25
Driez

Driez

Als je de bast (relatief) gemakkelijk helemaal van het scheutje kan pellen, is het een wilg.
donderdag 19 juli 2012 - 15:30
Ouwepee

Ouwepee

Hallo Driez,

Bedankt voor je snelle reactie.
Alleen begrijp ik niet goed, hoe ik aan minstens dertig of veertig wilgjes ben aangeraakt. Voor zover ik weet staan er geen, in de aanpalende tuinen.
Kan dat zover komen door de wind, of wellicht vogels die zaden verspreiden?
donderdag 19 juli 2012 - 15:54
Driez

Driez

Die wilgenpluisjes kunnen kilometers ver geraken met een beetje wind. maar dat je er dan zo veel hebt is idd een beetje vreemd.
Ik heb ook tientallen spontane wilgenplantjes in m'n tuin, en kan ze als ze klein zijn ook moeilijk onderscheiden van de prunussen. Volgens het truukje met de bast heb ik alleen wilgen staan . Nog een kenmerk voor (sommige?) prunussen:
Als je bij Prunus de nerf volgt naar de onderkant van het blad, zou die op de bladsteel verder moeten lopen in een 'gootje' tot aan de tak. Bij wilg is de bladsteel helemaal rond zonder inzinking.
donderdag 19 juli 2012 - 16:34
Tuinprins

Tuinprins

Zijn inderdaad wilgenzaailingen. Dit jaar zijn er zeer veel zaailingen van wilgen. Dat komt door het vochtige weer. Zodra een wilgenzaadje op onbedekte aarde valt kan het binnen een paar uur ontkiemen maar als het weer vochtig tot nat is behoudt wilgenzaad over langere tijd zijn kiemkracht. In een droog voorjaar zoals vorig jaar zijn er RELATIEF gezien een stuk minder wilgenzaailingen.

Op de site van deboomkwekerij.nl werd een maand geleden al melding gemaakt van het bijzonder grote aantal wilgenzaailingen dit jaar.

Gegroet, de tuinprins

donderdag 19 juli 2012 - 21:02
Ouwepee

Ouwepee

Bedankt beste vrienden,

Dat zijn dus een aantal van mijn kweekpotten die ik kan leegmaken om er iets anders in te zetten. Die wilgzaailingen groeien als kool.

vriendelijke groet,

Leo
donderdag 19 juli 2012 - 21:35
BOSVROUW

BOSVROUW

Heb een boswilg staan, maar die bladeren zijn meer gekarteld, maar ja, de jouwe zijn nog jong.
vrijdag 20 juli 2012 - 09:44
Ouwepee

Ouwepee

aha, een bosvrouw, ik probeer me dat voor te stellen. Wel zeer oorspronkelijk, dat moet ik zeggen.
Heb je toevallig een fotootje van zulke wilg met wat blaadjes van dichtbij getrokken? Het is wel een hele beslissing voor me, om planten die ik lang verzorgd heb, gewoon weg te gooien.
Heb je ook (wilde) fruitbomen?
vrijdag 20 juli 2012 - 11:20
BOSVROUW

BOSVROUW

Spijtig, ben beter in bosvrouw zijn, dan met pc te werken, en nee heb geen wilde fruitbomen. Alles wat komt aangewaaid, mag blijven. Heb de boswilg wel moeten knotten. Hij nam wat teveel plaats in. Groeit als kool! De katjes worden wel vroeg door bijtjes bezocht!
vrijdag 20 juli 2012 - 15:46
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 5 + 2? (beveiligingscontrole) *