Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Welke struik of boom is dit?
Deze winter, toen het serieus aan het vriezen was, kwamen er dagelijks nieuwe blaadjes op en vervolgens heel fijne witte bloemetjes.
Zonet merkte ik enkele rode besjes op, ze zijn hartvormig (dat zie ik de romanticus er toch in...).
Slakken zijn blijkbaar verzot op de blaadjes.
Alvast bedankt!
Hoe hoog zijn die planten? Is de plant groenblijvend? Verschenen de bloemen tijdens de vorst, of na de vorst? Gaat het hier om ene plant in bakken, binnen of om een tuinplant?
Op het eerste zicht zou ik gokken op Sarcococca, maar de soorten waar ik zo meteen aan denk hebben zwarte bessen.
Bedankt voor je reactie WiPe!
De plant is nu al meer dan 3 meter hoog
Heb geen idee of die groenblijvend is, we wonen hier sinds het najaar pas en die zat verscholen in een bamboebos. Heb deze winter de nieuwe groene blaadjes en fijne bloemetjes dus voor het eerst opgemerkt. De bloemetjes en blaadjes kwamen er ook tijdens de vorst bij.
Die staat gewoon in vollegrond.
Ik heb even op google gekeken naar Sarococca, maar volgens mij heeft die veel stevigere blaadjes dan die van ons.
Het zou mogelijk zijn dat het hier gaat om een Viburnumx botnantense . Dit jaar had ik ook zaadbessen in mijn struik die gelijken op de zaadbessen van de foto.
Ik kan op het eerste zicht ook niet zeggen wat het is,maar zeker niet de viburmum,omdat ik deze zelf in de tuin heb staan.
Het blad heeft een totaal andere structuur en is donkerder van kleur.
Ik ga zeker niet beweren dat het geen viburnum is,maar heb toch mijn twijfels,het blad is dieper gegroefd,en dan heb ik het over de bodnantense.
Misschien is het een viburmum Burkwoodii? Al zijn deze zijn blaadjes dan weer iets meer ovaal tot rond.
Heb je zonder dat je wist dat de struik daar stond, een goede frisse geur waargenomen?want bijna alle viburnums hebben toch een uitgesproken goede geur.
Veel van de viburnums zijn voorjaarsbloeiers,maar lang niet allemaal hoor.
Ik kan toch moeilijk geloven dat daar tijdens de strenge vorst dagelijks nieuwe blaadjes bij kwamen.
Het zou zoals hierboven al aangehaald wel eens Chimonanthus kunnen zijn.