menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat is dit

Ga naar meest recente reactie

tuintje_vol_geluk

Tuintje_vol_geluk

Welke struik of boom is dit?
Deze winter, toen het serieus aan het vriezen was, kwamen er dagelijks nieuwe blaadjes op en vervolgens heel fijne witte bloemetjes.
Zonet merkte ik enkele rode besjes op, ze zijn hartvormig (dat zie ik de romanticus er toch in...).
Slakken zijn blijkbaar verzot op de blaadjes.
Alvast bedankt!

Struiken & Bomen

vrijdag 4 mei 2012 - 15:59
WiPe

WiPe

Hoe hoog zijn die planten? Is de plant groenblijvend? Verschenen de bloemen tijdens de vorst, of na de vorst? Gaat het hier om ene plant in bakken, binnen of om een tuinplant?

Op het eerste zicht zou ik gokken op Sarcococca, maar de soorten waar ik zo meteen aan denk hebben zwarte bessen.
zaterdag 5 mei 2012 - 08:32
tuintje_vol_geluk

Tuintje_vol_geluk

Bedankt voor je reactie WiPe!
De plant is nu al meer dan 3 meter hoog
Heb geen idee of die groenblijvend is, we wonen hier sinds het najaar pas en die zat verscholen in een bamboebos. Heb deze winter de nieuwe groene blaadjes en fijne bloemetjes dus voor het eerst opgemerkt. De bloemetjes en blaadjes kwamen er ook tijdens de vorst bij.
Die staat gewoon in vollegrond.
Ik heb even op google gekeken naar Sarococca, maar volgens mij heeft die veel stevigere blaadjes dan die van ons.
zaterdag 5 mei 2012 - 09:22
annis

Annis

Het zou mogelijk zijn dat het hier gaat om een Viburnumx botnantense . Dit jaar had ik ook zaadbessen in mijn struik die gelijken op de zaadbessen van de foto.

Annis
zaterdag 5 mei 2012 - 09:34
Esem

Esem

Ik kan op het eerste zicht ook niet zeggen wat het is,maar zeker niet de viburmum,omdat ik deze zelf in de tuin heb staan.
Het blad heeft een totaal andere structuur en is donkerder van kleur.

Gr E.
zaterdag 5 mei 2012 - 11:29
annis

Annis

Eddy dat dacht ik ook maar je ziet hier alleen de onderkant van het blad.

Annis
zaterdag 5 mei 2012 - 11:31
tuintje_vol_geluk

Tuintje_vol_geluk

Hier een foto van de bovenkant van de blaadjes.

Struiken & Bomen

zaterdag 5 mei 2012 - 11:48
annis

Annis

Kijk nog eens bij Chimonanthus praecox. Deze struik heeft kleine creme-wit kleurige bloemetjes.

Annis
zaterdag 5 mei 2012 - 12:00
Esem

Esem

Ik ga zeker niet beweren dat het geen viburnum is,maar heb toch mijn twijfels,het blad is dieper gegroefd,en dan heb ik het over de bodnantense.

Misschien is het een viburmum Burkwoodii? Al zijn deze zijn blaadjes dan weer iets meer ovaal tot rond.

Heb je zonder dat je wist dat de struik daar stond, een goede frisse geur waargenomen?want bijna alle viburnums hebben toch een uitgesproken goede geur.
Veel van de viburnums zijn voorjaarsbloeiers,maar lang niet allemaal hoor.

Gr E.
zaterdag 5 mei 2012 - 12:03
Tuinman65

Tuinman65

Ik kan toch moeilijk geloven dat daar tijdens de strenge vorst dagelijks nieuwe blaadjes bij kwamen.
Het zou zoals hierboven al aangehaald wel eens Chimonanthus kunnen zijn.

Leo
zaterdag 5 mei 2012 - 12:37
WiPe

WiPe

Lonicera fragrantissima of Lonicera standishii of de hybride tussen die twee: Lonicera x purpusii.

Chimonanthus praecox vormt geen bessen maar droge bruinen vruchten waar harde zwarte zaden in zitten van een cm of vijf lang.
http://davesgarden.com/guides/pf/showimage/143712/
zaterdag 5 mei 2012 - 17:31
tuintje_vol_geluk

Tuintje_vol_geluk

Heb nog eens op google gekeken en ja hoor WiPe, deze staat in onze tuin!
Bedankt voor alle reacties!
zondag 6 mei 2012 - 20:06
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).