menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Japanse esdoorn

Ga naar meest recente reactie

ariane01

Ariane01

De ene helft heeft al bladeren en de andere niet. Als ik aan de schors krab komt er een groene kleur tevoorschijn. Wat scheelt er hier?

Struiken & Bomen

woensdag 25 april 2012 - 20:06
Bombycilla

Bombycilla

lijkt op Verticillium
donderdag 26 april 2012 - 13:43
WiPe

WiPe

Daar zat ik in eerste instantie ook aan te denken, maar bij Verticillium is het cambium niet groen.
Misschien is de tak nog niet volledig afgestorven en moet dat cambium nog bruin worden, maar mij lijkt het alvast niet helemaal te kloppen.
donderdag 26 april 2012 - 16:33
Bombycilla

Bombycilla

ik had het met een toverhazelaar waarvan een van de stammen veel later uitliep als de andere.
dezelfde zomer stierf deze af.
donderdag 26 april 2012 - 17:50
Tuinprins

Tuinprins

Ik ga ook voor verticillium.

Vorig jaar in september (als ik me goed herinner) was er een veelvuldig optreden van verticillium. Vermoedelijk dat deze plant toen ook is aangetast. Kennissen van mij hebben een Acer rufinerve waarvan enkele takken toen ten prooi zijn gevallen aan verticillium. De getroffen takken zien nog groen maar lopen niet uit. Ik vermoed dat ze langzaam maar zeker van groen naar bruin zullen verkleuren.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 26 april 2012 - 21:04
Lino

Lino

wacht nog even af en wat volledig verdort knip je af. De rest groeit verder.

Wij hebben hier een oud exemplaar dat elk jaar een aantal takken verliest, enkele jaren gelden dachten we dat hij ten dode was opgeschreven maar hij staat er nog steeds
vrijdag 27 april 2012 - 08:19
WiPe

WiPe

Verticillium is een mogelijkheid, maar geen zekerheid.
Als het effectief om Verticillium zou gaan is wegknippen alleen maar een esthetische ingreep omdat het een aantasting is van de wortels. Afgestorven takken weg snoeien helpt dus niet de infectie te bestrijden. Om de infectie te bestrijden zou je een systemisch fungicide moeten gebruiken.
vrijdag 27 april 2012 - 09:01
ariane01

Ariane01

ik ga nog een beetje afwachten om in te grijpen, in elk geval allen bedankt oor de snelle reacties
zondag 29 april 2012 - 08:13
WiPe

WiPe

Het zou me niet verbazen moest dit gewoon vorstschade zijn, door late nachtvorst op het moment dat een deel van het blad aan het uitlopen was.
In dat geval is afwachten inderdaad de beste oplossing.
maandag 30 april 2012 - 11:04
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 1 + 1? (beveiligingscontrole) *