Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Daar zat ik in eerste instantie ook aan te denken, maar bij Verticillium is het cambium niet groen.
Misschien is de tak nog niet volledig afgestorven en moet dat cambium nog bruin worden, maar mij lijkt het alvast niet helemaal te kloppen.
Vorig jaar in september (als ik me goed herinner) was er een veelvuldig optreden van verticillium. Vermoedelijk dat deze plant toen ook is aangetast. Kennissen van mij hebben een Acer rufinerve waarvan enkele takken toen ten prooi zijn gevallen aan verticillium. De getroffen takken zien nog groen maar lopen niet uit. Ik vermoed dat ze langzaam maar zeker van groen naar bruin zullen verkleuren.
wacht nog even af en wat volledig verdort knip je af. De rest groeit verder.
Wij hebben hier een oud exemplaar dat elk jaar een aantal takken verliest, enkele jaren gelden dachten we dat hij ten dode was opgeschreven maar hij staat er nog steeds
Verticillium is een mogelijkheid, maar geen zekerheid.
Als het effectief om Verticillium zou gaan is wegknippen alleen maar een esthetische ingreep omdat het een aantasting is van de wortels. Afgestorven takken weg snoeien helpt dus niet de infectie te bestrijden. Om de infectie te bestrijden zou je een systemisch fungicide moeten gebruiken.
Het zou me niet verbazen moest dit gewoon vorstschade zijn, door late nachtvorst op het moment dat een deel van het blad aan het uitlopen was.
In dat geval is afwachten inderdaad de beste oplossing.