Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Misschien een domme vraag , maar velen missen hierin ,
onder andere ik ook . Ik heb het al 100 maal gehoord ,
en toch twijfel ik nog ieder jaar tussen beuk en haagbeuk .
Inderdaad; de beuk (Fagus sylvatica) is nu volop het oude blad aan het afgooien en zal pas over een hele poos z'n eerste groen laten zien.
Als je dus een haag wil die vroeg groen ziet, kies je best voor Carpinus. Anderzijds is het wel zo dat het winteruitzicht van diezelfde Carpinus iets minder aantrekkelijk is dan dat van Fagus.
Carpinus betulus heeft ook een meer gerimpeld blad, de nerven zijn duidelijker.
Staat nu volop met fris groen blad.
Verdraagt beter natte grond dan de Fagus.
Fagus sylvatica heeft een glanzend en glad blad.
Behoudt zijn dor blad in de winter en verliest die in mei, krijgt dan pas groen blad.
Heeft ook mooiere herfstkleuren.
Minder geschikt voor natte grond.
Bestaat ook met roodbruin blad die dan later verkleurt naar groen.
Ik heb de 3 staan in 1 lange haag. Van achter de carpinus betulus en daarvoor Fagus Sylvatica groen en daarvoor de rode variant.
Zijn alle 3 ter gelijke tijd geplant nov 2009, plantjes van 100/125cm die carpinus is na
2jaar al boven de 1,8m de andere tussen de 125/180cm. Moet wel zeggen de carpinus groei voller dan de fagus. Heb ze dit voorjaar allemaal 50cm van de scheidingsdraad gezet(problemen buren heb te groene vingers)
Nu hopen dat ze allemaal aan slagen, wat er niet aan slaagt wordt wel vervangen door carpinus, omdat deze toch mooier voller is.
Er wordt vaak gezegd dat Carpinus bladloos is in de winter en beuk (haagvorm) zijn blad behoudt. Ik heb echter afgelopen winter talrijke Carpinushagen gezien die hun blad behielden. Had blad had een deprimerende, donkerbruine kleur. Zelfs als de zon scheen was het totaalbeeld niet echt opwekkend. Beuk is wat de bladkleur in de winter betreft minder somber en met name als de zon schijnt niet onaangenaam om te zien. Het belangrijkste nadeel van beuk vind ik dat deze zijn blad afwerpt nadat je de tuin al klaar gemaakt hebt voor het voorjaar. Heb je net al het oude blad opgeruimd en dan komt de beuk daar nog eens een keer achteraan. In een natuurlijke tuin is dit niet zo erg maar in een voortuin of bij het terras vind ik deze late bladval irritant.
Ik vind het net een voordeel dat het blad nu pas valt: het grasmaaiseizoen begint ook dus worden die blaadjes meteen mee opgemaaid. Ideaal voor de luie tuinier en voor de compostbak (het materiaal is ineens gemengd en verhakseld hé! )
Erg vind ik het niet dat hij nu pas zijn blad verliest. Ik heb hem daar met name voor gekocht. Ook in de winter minder inkijk in mijn woning. Alleen verliest hij in het najaar een belangrijk deel (helaas). Nu verliest het de rest. Dat betekent gewoon 2x opruimen. Niet dat ik het erg vind, want zo wordt alles ook nog eens een keer opgeveegd. Maar het boompje wordt wel steeds groter en de vijver staat er onder. Die voedingstoffen moeten daar niet inkomen. Ik kan dat voorkomen met netten, maar dat is ook niet zo mooi. Voorlopig is dat gewoon rapen. Een leuke vrijetijdsbesteding.
Het voordeel van Carpinus is dat die veel minder gevoelig is voor aantastingen.
In het voorjaar is het feit dat Carpinus vroeg in blad komt ook een voordeel.
Fagus heeft bij mij enkel aantasting door beukenbladluis. En schade lopen de planten er niet echt van op. Bovendien wordt de meeste luis meteen door het snoeien mee weggevaagd ...
Carpinus is gevoelig aan schimmels en verliest daardoor vaak vroeg zijn blad.
De luizen op haagbeuk kunnen toch wel, vooral bij een jonge aanplant, voor schade zorgen.
Ook heel vervelend wanneer je met de maaier naast een luizenhaag rijdt. Dat plakt nogal.
Ook duikt er de laatste jaren ook meer en meer spint op. Minuscuul kleine beestjes die je amper ziet en toch veel schade kunnen veroorzaken.
Als Carpinus al zoveel problemen geeft, dan heb je zeker een idee hoeveel meer problemen Fagus kan geven.
Zelfs op dit forum wordt er veel meer raad gevraagd ivm Fagus-problemen dan voor problemen met Carpinus
Bovenstaande twee reacties samengevat in mijn woorden: de juiste plant op de juiste plek ... en als die plant goed is aangeslagen kan een klein plaagje weinig schade doen.
Beukenluizen zullen een gezonde haag niet klein krijgen Pol. Trouwens die verdwijnen na een tijdje en zeker na een scheerbeurt zijn de meesten weg.
Bij pas geplante beuken is het gevaar groter.
Spint daarentegen kunnen de bladeren zo lelijk verminken dat het echt geen zicht meer is. Het jammere is dat je die beestjes amper ziet. Je hebt al een loep nodig.
Hier hebben die gedrochten 2 jaren geleden een hele Dahliaplant doen afsterven.