menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haag met portugese laurierkers slaat niet aan

Ga naar meest recente reactie

Sabine123

Sabine123

Hallo,

Op ons dakterras hebben wij als erfafscheiding een haag laten aanplanten met de portugese laurierkers. Eea op advies van (en door) onze hovenier.
Vanaf het begin gaf de haag al wat problemen, er zijn toen een aantal bomen vervangen. Nu, een jaar later staat de haag er nog treuriger bij in het begin. Zal ook te maken hebben met de afgelopen winter, vermoed ik. Maar toch maak ik me zorgen om deze haag.
Hoewel er knoppen te zien zijn laat de haag ook veel bruin blad zien die hij overigens niet af lijkt te werpen. Het blad lijkt zich wel wat 'dubbel' te vouwen. Een typisch verschijnsel dat we vorig jaar ook zagen gebeuren bij de boompjes die toen vervangen zijn. M.i. dus ook geen goed beeld.
Komt het ooit nog goed met onze haag en kan er nog iets aan gedaan worden zodat het een mooie volle haag wordt?

Ik weet niet of het uitmaakt, maar de haag heeft een lengte van 14+meter.

Onze hovenier hebben we inmiddels ingeschakeld en komt binnenkort langs, maar ik zou graag een objectief advies willen. De hovenier heeft de neiging steeds te zeggen dat het allemaal wel goed komt.....

Groeten, Sabine
zondag 15 april 2012 - 17:40
Pieter2

Pieter2

Als hij ervan overtuigd is dat het goed komt, zet samen iets op papier dat de haag binnen een bepaalde termijn het gewenste resultaat moet halen, anders moet hij op zijn kosten maar een andere haag zetten.

zondag 15 april 2012 - 17:52
Tuinprins

Tuinprins

Als de wortels van de plant zijn bevroren, iets waar bij aanplant op een dakterras terdege rekening mee moet worden gehouden, zal het nog wel een tijdje duren voor het allemaal goed komt (zo het überhaupt nog goed komt).

In de periode 1997-2009 hebben we nauwelijks winters gehad en veel mensen (ook hoveniers) zijn daardoor gaan geloven dat echte winters hier niet meer zouden voorkomen. Deze gedachtesprong heeft er toe geleid dat in onze tuinen steeds meer planten werden neergezet die niet betrouwbaar winterhard zijn. Het begrip 'winterhard' werd steeds meer opgerekt. Eind 2010 werden we hard met onze neuzen op de realiteit gedrukt.
zondag 15 april 2012 - 17:57
sugar

Sugar

Mijn zus heeft tientallen meters haag in portugese laurierkers. Daar is *niets* vorstschade opgetreden, en in de open velden, dus helemaal niet beschut.
De plant is dus absoluut winterhard.
zondag 15 april 2012 - 19:41
WiPe

WiPe

Aangezien het hier om een daktuin gat, zou het me niet verbazen als de haag in bakken geplant is. Planten in potten en bakken zijn gevoeliger voor bevriezen dan planten in volle grond. Zelfs perfect winterharde planten kunnen doodvriezen als ze in pot buiten overwinteren.
zondag 15 april 2012 - 20:04
Tuinprins

Tuinprins

Klopt inderdaad. Ik heb afgelopen week beuken in pot gezien waarvan de wortels totaal waren bevroren. De kweker dacht dat de planten het niet zouden redden. Hij had ook beuken in de volle grond staan en die hadden niets geleden. Normaal gesproken is beuk goed winterhard (temperaturen tot min 30 graden zijn geen probleem) maar als ze in pot staan is het een ander verhaal.

Gegroet, de tuinprins
maandag 16 april 2012 - 19:33
Sabine123

Sabine123

Dank voor al jullie reacties. In mijn gepsrek met de hovenier mag hij straks iets gaan zeggen over de staat van de boompjes (bijv zijn ze idd bevroren of staan ze er niet goed) en wil ik met hem ook een resultaatafspraak maken (bijv. als we na juni nog geen verbetering hebben gezien). Veel dank voor jullie input!
Sabine
dinsdag 17 april 2012 - 12:43
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).