Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik wil graag een boom(pje) planten in mijn tuin. Door de verkavelingsvoorschriften mag die niet te hoog worden. Ik ben tegenwoordig nogal into streekeigen, inheemse bomen.
Ik woon in Maldegem, meetjesland, Kleit. Heeft er iemand suggesties.
Ikzelf dacht aan kornoelje ofzo.
Door de verkavelingsvoorschriften mag die niet te hoog worden.
Wat moet worden verstaan onder "niet te hoog"? 3m, 6m, 8 m ...?
De eensteilige meidoorn groeit tot 6 à 8 m hoogte, maar dat is eerder een struik dan een boom.
De gele kornoelje (cornus mas) wordt een grote boom, maar mits keurig te snoeien om de zoveel jaar kan die steeds tot de gewenste hoogte worden beperkt. De vruchten worden eerst rood, dan zwart, en dan donkerbruin-zwart. Op dat moment zijn ze heel lekker als snoepje.
De gele kornoelje bloeit ook reeds vanaf de tweede week van februari met tal van kleine gele bloemetjes (vandaar de naam)
Als ik naar de database van de Belgische dendrologische vereniging kijk, dan zie ik dat de grootste Crataegus monogyna in België 15 m hoog zijn, terwijl de hoogste Cornus mas 13 meter hoog is.
Ik begrijp dus niet goed waarom Crataegus monogyna eerder een struik is dan een boom, terwijl Cornus mas een grote boom zou zijn. Bovendien heeft Cornus mas veel meer de neiging heeft om meerstammig en dus struikvormig, te groeien dan Crataegus monogyna