menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haagbeuk verplanten

Ga naar meest recente reactie

Hein

Hein

Hallo,ik zou graag mijn haagbeuk-haagje verplaatsen.
Het is dus de Carpinus Betulus.
Kan ik dit nu al doen of wacht ik best nog een maand ofzo?
Op het internet en op dit forum vind ik tegenstrijdige berichten.
Sommigen raden me aan te wachten tot de bladeren bruin zijn of afvallen,anderen raden me aan dit eind oktober te doen zodanig de wortels verder nog wat kunnen groeien.
Hoe zit het nu eigenlijk?
Mvg Hein
maandag 24 oktober 2011 - 23:24
Pieter2

Pieter2

Ik zeg doen in oktober-november en kan nog tot februari... . Als het maar in de rustperiode is. Voordeel als je het in november doet is dat de wortels zich nog verankeren omdat de bodem nog warm is. Hetzelfde bij blotewortel plantsoen is het best aan te planten in november.
dinsdag 25 oktober 2011 - 18:25
WiPe

WiPe

In normale jaren is het blad gevallen eind oktober. En dus kun je normaal eind oktober al verplanten. Omdat het blad dit jaar ietsje langer blijft hangen, moet je wat langer wachten tot je kan beginnen verplanten.

Je kan dus best wachten met verplanten tot het blad gevallen is.
dinsdag 25 oktober 2011 - 21:10
Polleke1515

Polleke1515

Het ééne najaar is het andere niet , maar , het is wel najaar !!!!! d.w.z. als je naar een tuincentra gaat dat nu die planten op blote wortel zijn te verkrijgen en kan je dus ook her- of verplanten ------ dus doen nu .

Je moet er wel op letten dat je de wortels niet te fel laat opdrogen , dus niet alles uitdoen en dan open en bloot laten liggen ..........

Veel succes
dinsdag 25 oktober 2011 - 23:18
Hein

Hein

Hallo,

bedankt voor de antwoorden alvast!
Ik heb inderdaad al planten op blote wortel zien liggen hier in het tuincenter bij ons in de buurt waar de bladeren zelfs nog groen waren(floralux dadizele).
De haagbeuk staat hier nu al 2,5jaar en is nog geen 10 cm gegroeid.
Geen idee hoe het komt,de planten staan niet te nat en niet te droog en krijgen geregeld messtof.
Ze staan wel op een plaats waar er veel wind is.
Ben eigenlijk van plan om ze een beetje op te schuiven zodanig ik een tweede haag kan aanplanten.
Het zal misschien leylandii worden want we zouden nu wel erg graag een beetje afgescheiden zijn van de straatkant!
De haagbeuk zou ik dan aan de buit enkant laten staan.

Mvg Hein
zaterdag 29 oktober 2011 - 09:25
WiPe

WiPe

De haagbeuk staat hier nu al 2,5jaar en is nog geen 10 cm gegroeid.
Wedden dat ze te diep geplant zijn? Als de bovenste wortels 5 cm onder de grond zitten groeien de planten zeer slecht. Als ze nog dieper zitten kunnen ze zelfs dood gaan.
zaterdag 29 oktober 2011 - 11:12
Hein

Hein

Hopelijk heb ik ze dan niet te diep geplant maar dood gaan ze niet hoor in die 2,5 jaar had ik maar een uitval van 2 a 3 planten.Er komen knoppen aan maar ze groeien gewoon niet.
Toen we hier 4,5 jaar geleden kwamen wonen stond er enkele meters verder een carport zodanig er telkens over deze grond gereden werd met enkele wagens.
Het eerste jaar brak ik de carport af en plantte ik een fagus sylvatica-haag maar van de 60 planten gingen er wel 50 dood.
Het jaar erna zette ik dan maar een bamboe-haag en zelfs deze groeide niet naar behoren.
Dus het jaar erna,toen we onze oprit en terras vernieuwden,verplaatste ik de bamboe,graafde ik een geul van 50 op 50cm en vermengde de grond met vivimus en plantte ik deze carpinus betulus-haag.
Het nadeel is dat we nu al 4 jaar open en bloot zitten maar het grote voordeel is dat ik alle buren al wel goed ken!
Telkens ik in de tuin zit te werken,stopt er wel eens iemand om een praatje te maken dus het heeft wel zijn voordelen ook nog!
zaterdag 29 oktober 2011 - 11:34
WiPe

WiPe

Als de grond verdicht is kunnen planten ook niet goed groeien. Ze hebben dan last van zuurstofgebrek aan de wortels. Als je dan een geul graaft van 50 cm breed, dan is de grond plaatselijk wel beter doorwortelbaar, maar omdat de grond er naast nog altijd verdicht is, bestaat de kans dat water zich in die geul met losse grond gaat verzamelen. Je haag kan dan vaak nat staan. Wat als gevolg heeft dat ze last krijgt van zuurstofgebrek aan de wortels.
zondag 30 oktober 2011 - 08:28
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).