Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Zowiezo snoeien in het voorjaar. De bloemen beschermen enigzins de nieuwe knoppen tegen de vorst. De andere soort zou je nog even moeten vermelden welke soort dat is.
Zo wie zo geen enkele hortentia snoeien in de herfst of winter - deze worden gesnoeid in't voorjaar maart - april en dan nog beperken tot het weghalen van de oude bloemen en niet vergeten te bemesten , voorjaar.
Mijn handen jeuken, zal ik ze nu dan kunnen snoeien? Of toch beter wachten tot iets verder in maart?
En dan dus alleen de bloemen er uit begreep ik in eerdere berichten...
Pas in mei haal ik de uitgedroogde bloemen van de macrophilla's weg.
In maart en april kan nog vriezen en de oude bloemen beschermen toch nog enigszins de nieuwe bloemknoppen.
Maar takken van H. macrophylla die zeker dood zijn mag je nu tot op de grond weghalen. Bij oudere planten is het verstandig om, verspreid over de plant, de dikste 3 tot 5 takken te verwijderen ( als er geen nieuwe knoppen opzitten ). Soms nog meer, ligt aan de grootte van de plant. Vaak breken de dode takken af als je er even mee wiebelt.
Laat je nog even weten welke soorten je hebt staan? Dan kunnen we hier gerichter advies over geven.
Helaas Satomi ik weet de namen van de hortenia`s niet. Ik heb ze van iemand kunnen overnemen die er verder geen kennis van heeft.
Ik kan je dus alleen de foto`s laten zien die in mijn eerste berichtje staan.
De hortensia`s van de foto in mijn eerste berichtje( dus niet de soort onder de link in dat bericht) begint al helemaal uit te lopen.
Maar ik moet dus nog steeds wachten met snoeien. Dan snoei is dus straks al het frisse groen weg?
Zo te zien ook een macrophylla. Hieronder de link naar de hortensia startpagina, daar staat een filmpje op hoe deze plant te snoeien en nog veel meer informatie.
Ik heb de bloemen nu verwijderd.
Mogen de planten ook nog verplant worden?
Bij sommigen komen alleen onderin blad(foto1). Moet ik dan het resterende hout verwijderen, of zal dat ook uit gaan lopen?
Zoals de situatie op de foto is, kan je de Hortensia,s bij de grond afknippen.
Uiteraard het nieuwe blad laten staan.
Volgend jaar alleen de dode bloemen weghalen als je dit lelijk vindt.
De hortensia verplanten kan nog wel.