menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Amberboom

Ga naar meest recente reactie

esther

Esther

In mijn tuin staan 2 amberbomen en beiden hebben nog aan weerszijden 2 steunpalen. De ene boom heeft een omtrek van 29 cm en de ander 23 cm.
Wie heeft een idee wanneer de steunen kunnen worden verwijderd?

alvast bedankt
vrijdag 5 januari 2007 - 13:27
WiPe

WiPe

In principe twee jaar na aanplant.
vrijdag 5 januari 2007 - 18:34
esther

Esther

he dat is goed nieuws dan kan ik ze verwijderen!
bedankt voor de reactie
zaterdag 6 januari 2007 - 11:57
Kwest

Kwest

Hallo Ester,

Het toeval wil dat ik in december ook een Amberboom of Liquidambar geplant heb, zie http://www.tuin-aanleggen.be/2006/12/plant-een-boom.html
Ik heb hem met drie palen vastgezet, het is reeds een fors exemplaar.
De boomkweker zei de palen 3 jaar te laten staan: een groot exemplaar vangt meer wind en omdat de liquibambar een trage groeier is duurt het wel even vooraleer de wortels goed zijn bijgegroeid.
maandag 8 januari 2007 - 12:21
esther

Esther

Onze bomen staan op de wind, dus daar moet ik dan zeker rekening mee houden. Voor alle zekerheid laat ik de palen dan nog maar een wintertje staan. Ze staan dan zeker 3 jaar.

We zijn heel blij met de boompjes ze krijgen mooie rode kleuren in de herfst.
groetjes esther

maandag 8 januari 2007 - 20:10
Kwest

Kwest

Ja Ester, de Amberboom krijgt prachtige herfstkleuren, maar ook de schors die na een paar jaar een kurkachtig aspect krijgt is zeer decoratief in de winter. Bij de ingang van de school van onze dochters staat een mooi exemplaar, vandaar komt de inspiratie...
maandag 8 januari 2007 - 23:03
WiPe

WiPe

Onze bomen staan op de wind,

Probleem is dat Liquidambar erg gevoelig is voor takbreuk op winderige plaatsen. Het lijkt me niet verstandig om de soort aan te planten op een winderige plek.
dinsdag 9 januari 2007 - 13:03
esther

Esther

ik zal de boompjes goed in de gaten houden...ze staan er meer dan 2 1/2 jaar in de tuin, dus ik heb weinig zin om die grote bomen te gaan verplaatsen.

helaas had de vorige bewoner niet jullie advies gevraagd...het is dan maar aankijken wat de bomen gaan doen..en als ze echt verkeerd staan dan zit er niet anders op...
woensdag 10 januari 2007 - 17:57
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).