menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groenblijvende plant voor in pot

Ga naar meest recente reactie

Melinda

Melinda

Goedenavond,
Wij hebben een laag hekje aan het einde van onze tuin, achter het hekje staat de auto.
Nu wilde ik in een pot een groenblijvende plant die de inkijk een beetje tegengaat.
Nu is mijn vraag: Welke plant kan ik hier voor gebruiken?

De bak die ik heb is ongeveer een meter lang en niet zo hoog ik denk iets van 40 cm en ook 40 cm diep.
er is hier geen mogelijkheid om het in de volle grond te zetten.

Alvast bedankt voor de hulp

Groetjes Melinda
dinsdag 12 juli 2011 - 21:15
cornelia

Cornelia

Ha Melinda,

Ik denk dat het belangrijk is om te weten wat voor plek het is waar de pot moet komen te staan ? Is het b.v. een zonnige en warme plek of donker (schaduw) en koel. Is het er 's winters juist erg koud of meer beschut. Ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat de pot in de winter b.v. naar binnen moet in een schuur of zo?
Wil je b.v. dat de plant zo groot word dat je de auto uit het zicht hebt of dat mensen niet bij je in de tuin kijken.
En die bak waar je het over hebt, staat die daar al vast, is dat een gemetselde bak.

Hou je van meer wat los/wild uitziende planten of denk je in de richting van iets meer conifeer-stijl , of zoek je juist iets met bloemen.

Als je dit wat kunt aangeven voorkom je dat straks iedereen zijn favoriete kuipplant benoemd waardoor je straks door de bekende bomen het bos niet meer ziet. Ha.

dinsdag 12 juli 2011 - 22:41
Melinda

Melinda

Hai,
sorry dat ik niet volledig was.

Het is een losstaande bak.
Het is een winderig stukje waar bijna de hele dag zon staat.

De plant moet ongeveer zo hoog worden dat mijn kleine hondjes bijna niet kunnen zien wat er achter gebeurd. Ik denk zo ongeveer een meter.

Het liefs geen coniferen, of het moet een beetje aparte zijn. Bloemen zijn altijd welkom.

Ik had er nu bessenstruiken in staan maar die zijn helemaal kaal gevreten door ongedierte.
Ik heb in een andere pot een jeneverbes zitten, die is nog wel klein.

dinsdag 12 juli 2011 - 22:59
renate67

Renate67

Je kan er natuurlijk bamboe inzetten (niet mijn favoriet).
Maar je kan er ook een trelisscherm inzetten en er een klimmer tegen aan zetten
kamperfoelie (bestaan ook wintergroene) of clematis, wilde wingerd, druif.
Of eenjarige als ipomea (klimmende winde)
Renate
woensdag 13 juli 2011 - 00:39
cornelia

Cornelia

Je kunt momenteel hele mooie struik coniferen kopen die niet redelijk hoog komen maar vooral ook mooi wijd uit groeien en b.v. zowel omhoog het uitzicht meer beperken en naar voren en opzij wat over de bak heen vallen.
Ze zijn er in diverse maten, groenblijvend en in mooie kleuren van frisgeel tot heel donker of juist met meerdere kleurschakeringen.

Waar je ook veel varieteiten in hebt zijn Hebe soorten. Groot/klein, mooi bossig, veel kleur keuzes. Die kunnen het ook goed doen in jouw situatie.

Op zich heb je aan dergelijke planten het hele jaar door geen inkijk, blijven ook in de winter groen en/of krijgen mooie herfstkleur en de verzorging is minimaal.

Bamboe op een winderige plek gaat of scheef groeien of je word gek van het voortdurende geritsel (maar dat laatste is persoonlijk)

Trelis laten begroeien met klimplanten is ook een leuk idee. Ik zou er dan wel bv 2 verschillende soorten door elkaar laten groeien. Oogt voller en kan elkaar wat overlappen b.v. als de ene uitgebloeit is of gesnoeid moet worden dat je dan de ander nog hebt.
woensdag 13 juli 2011 - 08:57
Veke007

Veke007

Is de pot diep genoeg voor een Photinia fraseri Red Robin?
Die houdt zijn blad ook in de winter en groeit mooi dicht (in mijn tuin althans)

woensdag 13 juli 2011 - 11:22
Melinda

Melinda

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb geen flauw idee of de pot diep genoeg is, ik vind tuinieren heel leuk maar de kennis ontbreekt. Alles wat ik over planten weet staat op het kaartje.

De pot is ongeveer 40cm diep en 40 breed is dat groot genoeg.
Kan natuurlijk ook een diepere bak kopen waar deze wel in kunnen.

klimplanten heb ik aan de andere kant staan. 3 verschillende die kunnen klimmen tegen een rekwerk.

Groetjes Melinda
woensdag 13 juli 2011 - 13:36
Veke007

Veke007

Dat kan groot genoeg zijn bij een jonge plant, maar na verloop van tijd wordt hij wel groot tenzij je hem snoeit.
Ben ook niet zo'n plantenkenner
woensdag 13 juli 2011 - 18:32
Melinda

Melinda

Ga eens kijken in wat voor potten deze planten staan, ik vind ze heel mooi.
woensdag 13 juli 2011 - 23:18
joopsmit

Joopsmit

In een ondiepe pot of bak waarin toch een flinke plant of anders moet staan strooi ik altijd oude houdskool van de BQ op de bodem.
Dit neemt veel water op en zal bij droogte of vergeten water te geven weer zijn opgenomen vocht aan de aarde af geven . Een coniveer zou in zo,n bak best kunnen
Kunnen rdelijk ondiep wortelen en zijn sterk .
Vul in dat geval de bak niet met kleigrond maar wat zanderig .
woensdag 20 juli 2011 - 02:48
Melinda

Melinda

Dank je wel voor de info.
Ga toch maar naar een mooie conifeer zoeken.

Gr Melinda
woensdag 20 juli 2011 - 08:36
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).