0 Ocharme mijn vijgenplant of boom
▼ Ga naar meest recente reactie
Cherifo
Hoi ,
Voor de geboorte van ons zoontje hadden wij een vijgeboom gekocht ..een soort van levensboom.
Het lijkt of deze boom aan zijn 2de leven begint..heel raar.
Toen we hem net hadden gekocht, nu ongeveer Bijna 2 jaar geleden, rond januari, stond hij tot mei binnen in onze living.
De bladeren groeiden steeds groter en groter en er kwamen zelfs kleine vruchtjes tevoorschijn.
Later rond de maand mei als het ietsje warmer was, heb ik deze buiten gezet..maar na een tijdje begonnen de mooie groene bladeren af te vallen en kreeg de plant stilletjesaan een bruine kleur..hij leek echt wel dood ;-(
Nu had ik hem na de zomer terug binnen gezet en begint hij terug wat kleur te krijgen..gelukkig maar...die groene bladeren zijn er onlangs bijgekomen..want hij zag er uit als dood..helemaal bruin.
Maar we willen hem wel eens definitief buiten plaatsen zodat hij volop zou kunnen groeien..hoe kan ik dit het beste aanpakken...is er speciale voeding voor nodig ?
Andere pot gebruiken...of in volle gond planten?
Hoeveel water hoef je deze te geven...want in tropische landen zie je deze aan de rande van de straten staan zonder dat iemand deze water geeft.
Zo ziet hij er momenteel uit (zie foto)
Misschien kan dit eventueel helpen, de naam van de vijgeboompje is " Ficus Carica"
Al jullie tips zijn welkom.
Alvast bedankt![afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 8 maart 2011 - 15:44
Printemps
Als je hem binnen wil overwinteren is een living veel te warm
Maar je kan hem beter buiten op een beschutte plaats buiten laten staan,waar veel zon is en niet te vee koude wind
De mijn stonden altijd buiten
Maar nu nog niet buiten zetten want nu is die de living gewoon
Half mei ofwel snachts terug binnen halen
mvg
dinsdag 8 maart 2011 - 16:20
Cherifo
Bedankt Printemps voor je reactie, dus volgens jou heeft het niets te maken met de soort grond, grootte van de pot.
Ik heb gewone potrgrond gebruikt en wekelijks een beetje water..
Hij staat nu niet in de living maar in de gang aan onze ingang..daar is het wel iets kouder dan in onze living hoor.Ik ben gewoon bang om hem buiten te zetten en zeker het niet weten wanneer..deze plant is echt van grote emotioneele waarde weet je.
Hij stond lang in onze veranda...dus beschutting had hij wel hoor...en zon ook wel de voorbije zomer.
Hem snachts steeds terug binnen sleuren is echt heel veel gevraagd weet je ...
Bedankt
dinsdag 8 maart 2011 - 23:48
Jdcoster
Een vijgenboom komt van oorsprong wel uit een warmere klimaatzone maar is daarom nog geen kamerplant. Hij heeft een rust (winter)periode nodig, voldoende licht om stevige takken te maken en zon om de vruchten te laten rijpen
Als het kan, plant dat boompje maar in de volle grond buiten en u zult het zien op fleuren, best op een beschutte plaats tegen oosten en noordenwind.
Uiteraard moet u nu wachten tot begin mei want u hebt er een zwakkelingetje van gemaakt. Bij mij zullen de vijgen bijvoorbeeld zeker nog 7 à 8 weken wachten met blad te maken.
Ficus carica is gewoon de Latijnse naam van vijgenbomen. Zo noemen ze allemaal.
Er bestaan zeer veel variëteiten, de één al beter geschikt voor ons klimaat dan de andere i.v.m. het gemakkelijk rijpen van de vruchten of zelf van de tweede oogst.
Als u de soort niet kent, zal het afwachten zijn welke vruchten er aan komen.
In uw plaats zou ik ook, maar pas vanaf volgend jaar, dat boompje opsnoeien op één stam, i.p.v. de struikvorm. Als struik zal die vijgenboom al vlug veel plaats in nemen.
Leiden =(aanbinden aan draden of een klimrek) tegen een zuidmuur kan ook heel goed.
woensdag 9 maart 2011 - 10:39
Cherifo
Hoi jdcoster,
Bedankt voor je intressante info!
Dus het beste in volle grond toch planten, en moet beschut staan tegen oosten/noorden wind.
Best opsnoeien volgend jaar, is dat op in een specifieke periode? En met snoeien bedoel je al de zijtakken wegsnoeien tot aan de grond?
Op welke manier zou hij het beste groeien denk je als struik of als boom?
De achterste tak( zie foto) , lijkt me wel dood te zijn...moet ik deze verwijderen denk je?
Bedankt hoor
woensdag 9 maart 2011 - 12:53
Jdcoster
Best eerst de zomer afwachten. Kijken welke takken het goed doen en dan pas beslissen wat u behoudt. Ze kunnen in de volle grond na verloop van tijd wel veel plaats in nemen. Geleid in een plat vlak langs een muur of als boompje met een stam van 1,5 meter bijvoorbeeld is stelt dit probleem zich al minder.
Nog een voordeel van de volle grond is dat de boom niet meer afhankelijk is van de stiptheid in watergift van de tuinier, maar zelf zijn vocht kan zoeken.
Ik weet natuurlijk niet waar hij moet komen in uw tuin, maar ikzelf zou er een boompje van maken.
Ik snoei ze in de winter en alleen wat nodig is, kruisende takken, takken die te dicht op elkaar groeien, soms eens een te lange tak in korten.
Op deze topic vindt u na wat srcollen ook een afbeelding van een vijgenboom die ook een betere behandeling verdient. Hij heeft een beetje lelijke, onevenwichtige vorm en kwam waarschijnlijk af en toe water te kort, aan dat verhaal te horen.
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=18&tid=20334&hl=loppem
Bij goede verzorging krijgt u zo'n oogst:
[url=http://img34.imageshack.us/i/img7325l.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]
Uploaded with ImageShack.us
woensdag 9 maart 2011 - 21:17
Marero
die link werkt nie, ik heb ook een vijgeboom of struik of hoe ge het wil noemen, heb die in de volle grond gezet 2 jaar geleden en dat was ook zo een klein plantje, nu komt de hoogste tak 1.70m hoog, hij groeit als kool, staat beschut en heeft al 2 winters overleefd zonder bescherming, maar hij gaat inderdaad op den duur veel plaats innemen dus ik zou er ook een boomke van willen maken dus alle info is welkom
woensdag 9 maart 2011 - 21:35
Cherifo
Bedankt Jdcoster,
@ Marero de link werkt wel hoor ..gewoon copy en paste doen.
Net gaan kijken via de link die je had doorgegeven...en inderdaad beste dus in volle grond plaatsen.
De vraag is natuurlijk waar?..hier zie je mijn tuin, waar de foto op uitkijkt is het zuiden..links het oosten..dus de zon opkomt (zie de groene haag links..hier hebben we heel de middag zon .later gaat de zon helemaal rechts( zie foto ) onder.
Vooraan de foto heb ik wel plaats..links of rechts.Rechts onderaan in het hoekje..zie foto... zie je een aantal buxussen staan..daar zou ik hem eventueel willen planten.tegen de omheining aan.Waar zou jij hem het beset planten denk je?
Heb er een foto bijgevoegd..langs de andere kant rechts heb ik ook plaats..identiek van rechts.
Waar zou ik hem het beste planten denk je?
[afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https]donderdag 10 maart 2011 - 11:59
Cherifo
Iemand tips waar ik mijne vijgeboom het best zou planten?
zaterdag 12 maart 2011 - 14:14
Printemps
Ik zou de vijg in het perk zetten dat nu leeg lijkt op de foto
Linksonder dus
mvg
zaterdag 12 maart 2011 - 15:24
Cherifo
Printemps,bedankt voor jouw visie....ik dacht hem zo dicht mogelijk bij ons tevoor de buxussen.
zondag 13 maart 2011 - 12:55
WiPe
Voor die buxussen heb je nauwelijks plaats. Vijgen kunnen behoorlijk groot worden. Jan kan die kleiner houden door ze te snoeien, maar dan nog heb je meer plaats nodig dan dat stukje voor de buxussen.
zondag 13 maart 2011 - 14:53
Cherifo
Hoi,
Zoals jullie kunnen lezen ben ik van plan om de vijgeplant/boom(zie foto) in volle grond te planten...iemand enig idee welk soort compost of meststof ik moet gebruiken om dit met aarde te vermengen? speciaal voor een vijgenboompje?
Bedankt hoor
zondag 15 mei 2011 - 21:36
woensdag 1 juni 2011 - 13:21
Polplastron
Zijn er dan soorten compost? Ik dacht dat er enkel goede en slechte compost was?
Oh ja, en dure en goedkope, da's waar!
Compost van een goed composteringsbedrijf is vaak heel goed en goedkoop. Hier bij IGEAN in Brecht betaal ik maar 5 euro voor 1m³! Het nadeel is wel dat ik er enkel vrijdags binnenkan en dat ik zelf voor zakken of een aanhangwagen moet zorgen. Anderzijds spaart dat weer veel afval uit.
Zaken die in de handel verkocht worden onder fantasienamen als Vivimus e.d. zijn op geen enkele manier beter dan bovenstaand spul.
De beste compost is natuurlijk nog altijd mijn eigen compost!
woensdag 1 juni 2011 - 16:08
Jdcoster
Hij had er al lang moeten staan Cherifootje! Je hebt al weer wat (groei)tijd verloren hoor.
Compost is niet echt nodig zelfs, wel de ganse zomer geregeld eens wat water geven, tot het boompje langere wortels gemaakt heeft.
Die plant zal het trouwens zelf zeggen wanneer hij water van jou verwacht. Slappe bladeren betekent "water geven, niet morgen, maar nu".
Je zet hem inderdaad best in die lege(?) plaats, links en voorbij dat ronde terras.
woensdag 1 juni 2011 - 22:25
Phili
Hoi,
ik had hetzelfde probleem met m'n vijgenboom vorig jaar , eerst in pot in de kas toen naar buiten en na een tijdje alle bladeren eraf, ik heb hem daarna in de volle grond gezet gewoon in de klei en alle takken eraan laten zitten.
In het voorjaar begon hij uit te lopen en nu ziet hij er schitterend uit met heel veel vijgen eraan en alle takken weer gewoon uitgelopen.
dus het maakt niet zoveel uit wat voor grond hoor.
groetjes phili
donderdag 2 juni 2011 - 20:47
Cherifo
Bedankt voor jullie reacties.
Eindelijk heb ik mijn vijgeboom vandaag verslost van zijn pot, en hem in volle grond getzet.
Bij het verwijderen van de vijgeboom uit de pot, zag ik iets verschrikkelijks...zoals je kan zien op de foto zijn er 2takken..ene met bladeren en de andere zonder.
Nu de aarde binnenin de pot was heel vochtig en er zaten beestjes in..leek als duizendpootjes..geelachtige kleur...echt eng.
De tak zonder bladeren was rot en bleef er nog 1 tak over die nog kleine bladeren had(zie foto).
Deze heb ik nu in volle grond gzet, hopelijk komt er nog iets van..er was niet veel wortel aan.
Denken jullie dat deze het zal redden?
Bedankt
donderdag 2 juni 2011 - 23:49
Renate67
Die gelige duizendpootjes zie ik zo vaak in de tuin, voor zo ver ik weet doen die de plant geen kwaad.
Renate
vrijdag 3 juni 2011 - 10:49
Cherifo
Is het normaal dat dit in mijn grote pot zit? en enig idee hoe het zou komen dat de 2 tak totaal (lijkt wel)verrot is?
Bedankt
vrijdag 3 juni 2011 - 18:52
Ieniemienie
Hallo,
misschien stond uw boompje wel te nat. Hij zal veel beter staan buiten. Ik heb 3 vijgenbomen die swinters buiten blijven, de ene in volle grond en de 2 andere in een grote pot. Eén had ik te laat gesnoeid en het heeft lang geduurd voor hij nieuwe blaadjes kreeg, maar het is goed gekomen, zal waarschijnlijk wel geen vruchten geven dit jaar. Ze kunnen wel tegen een duw hoor
zaterdag 11 juni 2011 - 21:07
MsTuin
Hallo
Jaren geleden kreeg ik van een aflegger van een vriendin, ook een vijgenboompje. Toen had ik een veranda, waar het boompje overwinterde. Na verhuis naar een woning zonder veranda en zonder mogelijke overwinteringsruimte, heb ik hem buiten geplant. Met een bang hart door de eerste winter gegaan... en het is toch een succes geworden.
Hij staat op een ietwat beschermde plek (dus geen wind of kou in de rug) en met de middagzon op de kop. Hij is helemaal tevreden en er hangen weeral vele vijgen klaar voor een heerlijk slaatje in het najaar.
Hoewel de afgelopen winter toch redelijk koud was, heb ik het risico genomen van hem niet te beschermen en de plant heeft het goed doorstaan. Welke varieteit ik heb weet ik echter niet.
In elk geval, lijkt me dat ik iets meer risico kan nemen als jij omdat de emotionele waarde niet even groot is, maar je kan hem bijvoorbeeld van de winter wat beschermen met doek of beschutting.
Ik zou wel opletten van hem niet teveel water te geven; teveel water doet vaak meer schade dan een beetje te weinig (uitdrogen moet natuurlijk ook niet
)
Veel succes gewenst
zondag 19 juni 2011 - 14:11
Cherifo
Hoi bedankt voor jullie reacties...na een tijdje de vijgeboom biuten geplant te hebben..zijn wel al de blaaderen verdwenen...hopelijk doet hij het opnieuw ...ben er wel bang voor...;-(
zondag 19 juni 2011 - 19:34
Rivofa
hallo Cherifo,
Gooi je vijgenboompje niet te snel weg, een beetje geduld en dan loopt hij misschien toch nog wel uit, planten kunnen van heel ver terug komen hoor.
Een vijgenboom heeft graag een beperkte ruimte voor zijn wortels (ongeveer 1 m²) en elk jaar een beetje kalk en niet te veel meststoffen.
Succes ermee en laat eens weten hoe het met je vijgenboom vergaat !
zaterdag 9 juli 2011 - 20:22
Cherifo
Beste Rivofa,
Hartelijke dank voor je reactie..wel zoals ik al zei zijn al de oude bladeren uitgevallen
maar bovenaan de top was er een knopje die aan het openen was en momenteel heeft ons vijgeboompje enkele kleinere nieuwe bladeren...hopelijk komt het nog goed
zondag 10 juli 2011 - 16:47
Rivofa
Ik weet het wel zeker !!!
maandag 11 juli 2011 - 08:19
\n\n
Beschikbaar in de webshop..
Voeg een reactie toe