Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo , jammer genoeg hebben we onze 30 jaar oude berk moeten verwijderen daar er bij ons en de buren teveel last was van de zaden !
Wij zijn op zoek naar een " vervanger " maar... daar wij huisdieren in de tuin hebben liefst geen die druipt ( linde ) of met vruchten ( beuk )of die teveel bijen lokt .
Advies welkom , wij willen onze vogels in de tuin behouden en de nestkast terug ophangen . Alvast dank !
Ik vind de eisen die je aan je boom stelt moeilijk te verenigen. Enerzijds wil je een boom zonder bloemen die dus niet door bijen bestoven wordt, anderszijds mag hij geen vruchten dragen, maar moeten er wel vogels op afkomen.
Als je vogels wil dan moet je er rekening mee houden dat vogels vooral bomen opzoeken waar wat te halen valt (insecten, vruchten, schuilplaats,....) Ik herinner me wat dat betreft dat ik lang geleden eens een artikel in een tijdschrift heb gelezen waarin werd uiteengezet hoe je de tuin vogelvriendelijk kon maken. Als perfecte vogelboom werd Crataegus monogyna 'Päul Scarlet' aangeraden, omdat die met zijn rode bloemen zoveel mooier is dan een gewone meidoorn. Detail dat ze vergeten waren is dat deze selectie steriel is, en dus geen bessen levert waar vogels zo graag op afkomen.
Bovendien is het me onduidelijk wat je precies van je boom verlangt: moet die groot worden, of kleiner blijven? Heb je liever een brede boom of een smalle? Moet hij veel schaduw geven of juist erg veel licht doorlaten? Herfstkleur is dat ook belangrijk? En moet die boom in de winter ook wat te bieden hebben of hoeft dat niet? En wat voor grond heb je daar? is het droog of nat, leem of zand, schraal of voedselrijk? En blijkbaar is dat ook belangrijk: wat verwachten je buren van die boom? Het zou te stom zijn om nu een andere boom te planten die je over een aantal jaren weer moet weghalen voor je buren. Dat schiet ook niet op.
Ik kan zonder problemen een lange opsomming van mooie soorten geven, maar als je niet van op voorhand aangeeft waar je naartoe wil, is het erg moelijk om ene degelijk advies te geven.
Ik probeer de kerk in het midden te houden voor iedereen , ik heb een paar kleine honden hier en vruchten eten vormt een risico alsook teveel bijen en kleverige stof van de bomen . De vogels zijn hier talrijk aanwezig daar ik in de winter en vroege voorjaar - voor het broedseizoen - in een niet voor honden toegankelijk gebied zaden enzo verschaf .Door de laatste tijd een toename van de kauwen zijn er helaas enkele vogelsoorten achterwege gebleven , soit...
Grond is erg schraal ; door een tuinbreedte van 12m kunnen we bij het planten van een nieuwe boom ietwat afstand houden van onze buren .
Mezen kweekten elk jaar in de nestkast , opgehangen aan onze berk en dat wil ik terug met het planten van een nieuwe boom . Ik wil geen giftige boom - bladeren of vruchten - daar onze honden daar wel eens op knabbelen en ook geen boom die " druipt " of kleefstof afgeeft .
De rest is bijkomstig , licht en herfstkleur is meegenomen maar geen must .
Ik zou niet weten waarom bijen een probleem zouden zijn? Je kan bijen e.d. nu eenmaal niet weghouden uit de tuin. Honden laten hen normaal gezien wel met rust of ze zullen snel leren om ermee om te gaan. Een bijvrije tuin bestaat nu eenmaal niet ook al zou je je tuin volzetten met nietbloeiende planten.
Heel wat bomen geven overigens vruchten die niet giftig zijn, dus daar zou je ook kunnen naar kijken. Ik ben zelf nogal zot van kersenbomen: ze zijn mooi van vorm, bloeien prachtig en geven indien ze bestoven worden decoratieve vruchten die massa's vogels aantrekken. Er zijn ook de Japanse kerselaars, maar die vind ik persoonlijk minder mooi en ze laten veel bloemblaadjes vallen tijdens en na de bloei.
Esdoorns hebben ook heel wat te bieden: er zijn heel wat soorten en variëteiten, de vruchten worden gegeten door de vogels en de vruchten zijn nogal klein zodat ik niet denk dat de honden erop zullen knabbelen.
Kortom: er kan heel veel, 't is maar net wat je wil. Die honden zullen niet zoveel problemen hebben met je boom als jij denkt hoor!
Pol , bedankt voor het antwoord ! Helaas heb ik een andere ervaring , ik heb nu een 25 jaar hondjes en neen ze leren niet om met bijen om te gaan en ja , ik heb er meermaals nare ervaring mee gehad want ze happen ernaar en dan is het zo vlug mogelijk cortisone spuiten om opzwelling in mond of keel te voorkomen !
Ik had een wilde kerselaar en de vogels ( vooral merels ) kwamen elk jaar de vruchten opeten totdat de kauwen kwamen en amper de vogels . Honderden kleine kersen in het gras , in de beharing van de honden en kerse-afdrukken in gans het huis want die bleven tussen de honden hun voetjes zitten en de pitten daaruit verwijderen was geen lol !
Ben ik moeilijk , neen , enkel een kwestie van evenwicht en de gepaste planten - bomen te vinden . Groetjes .
Vreemde honden heb jij ; ik heb deze ervaring vroeger nooit gehad nochtans kwamen er in de tuin heel wat insecten. Vliegen lusten onze honden altijd wel graag, maar van bijen en wespen bleven ze af.
Ik heb overigens nooit beweerd dat je moeilijk was hoor!
Het is en blijft echter een lastig parket als je boom aan al die eisen moet voldoen... Ik denk er nog eens over na!
Corylus colurna, boomhazelaar, is een mogelijkheid. De boom geeft wel zaden (hazelnoten) maar in ons klimaat vrij weinig. De soort wordt wel vrij hoog, maar is toch eerder pyramidaal en niet zo erg breed. (12 meter is niet zo veel, beuk bv gaat dara op termijn vrij vlot over.
Mar er zijn nog wel mogelijkheden, ik laat wel iets weten als er me iets te binnen schiet.
Als je voor Gleditsia gaat zou ik toch willen aanraden om te kiezen voor en ongedoornde vorm zoals Gleditsia triacanthos 'Inermis' of eventueel Gleditsia triacanthos 'Sunburst'.
De doorns van Gleditsia triacanthos kunnen behoorlijk groot zijn. Bovendien groeien die niet alleen op de takken, maar kunnen die ook op de stam zitten.
Bedankt allen voor jullie reactie .
Ik weet dat het simplistisch klinkt : dit kan niet en dat ook niet ... soit , het is nu zo maar ik wil terug een boom .
Ik geraak er niet zo goed aan uit wat het beste zou zijn . Toch bedankt !
Kijk eens welke juweeltjes er allemaal bestaan: [afbeelding verwijderd niet-https]
Uploaded with ImageShack.us
Het is met bomen een beetje zoals met vrouwen.
Eerst weet je bijna niet wat gekozen uit het uitgebreide aanbod.
Teneinde raad raad maak je, met de wijsheid waarover je op dat moment beschikt, dan maar een keuze.
Wanneer de eerste twijfels rijzen omtrent die keuze, dat overaanbod indachtig, moet je doorbijten.
Op de duur zul je zien dat het nog wel meevalt, dat anderen veel slechtere keuzes gemaakt hebben. Dat er naast gebreken ook veel gaven zijn.
Je raakt er zo aan gehecht dat je voor niets meer wil ruilen.
En ... voor je het weet word je samen oud en onafscheidelijk.
Ik heb een prunus subhirtella 'Autumnalis' staan. Bloeit in de herfst-winter, niet overweldigend, maar subtiel. Ik denk dat je hiermee geen last van bijen gaat hebben. Ik heb er ook nog nooit vruchten aangezien.
Qua grootte valt hij ook goed mee, want hij is op stam geënt, dus wordt niet te hoog. Heeft ook een mooie herfstverkleuring.