Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb in het najaar fruitboompjes geplant.
Nu heb ik gezien dat de schors van de stampjes afgeknaagd is tot op een hoogte van zo'n 60,70cm van de grond. Ik had een bescherming gezet van zo'n 30 cm ... maar blijkbaar niet hoog genoeg. Wat knaagt er aan de schors van de boompjes.
Heb ook last van een konijnenplaag in de tuin ... maar de sporen lijken me te groot om van konijnen te komen. Dus zal het iets anders zijn.
of geiten, die durven dat ook al eens doen.
Misschien zelfs je konijnen als die groot genoeg zijn!
Van een ree en een geit zou er wel eens een volledige meter kunnen weg zijn.
Wel een beetje verrast met de reacties, waarvoor m'n dank.
Ree, geitjes ... ik woon niet in een bosrijke omgeving en in de buurt zijn er ook geen dieren die er in weiden lopen. Heb het nog nooit gezien in mijn omgeving.
Misschien was het alleen maar op doortocht.
Wilde konijntjes zijn er wel, een echte plaag maar die zijn meestal nog klein.
ook die eten aan de bladeren van de struikjes. Daar zou ik ook iets moeten op vinden, want elk nieuw aangeplant struikje wordt kaal gegeten. Maar nooit aan de stammen.
Nu op de 2 stammen van de appelboompjes vond ik wel raar. Er staan nog boompjes in de buurt en die blijven onaangeroerd.
Ook ratten durven met dit koude weer zich te goed doen aan de schors van allerlei bomen en struiken.
En voor deze diertjes helpt een draad als afweermiddel niet.
Ik heb nu ook gezien dat er ook aan de andere boompjes is geknaagt.
Aan de sierkers zijn ze nu ook bezig geweest, zo te zien vanop een afstand, want de tuin ingaan gaat niet, de sneeuw ligt er veel te dik.
Ik denk dat het ook daarmee te maken heeft, dat m'n geen voedsel meer vind.
Misschien een domme vraag ... maar hersteld de schors zich nog of moeten de boompjes vervangen worden?
Indien de schors volledig rond de stam afgevreten is, dan sterven die boompjes af!
Is er nog een stuk schors van beneden tot boven intact, dan is er nog kans op overleven, maar zal de groei veel zwakker zijn dan normaal.
Als de bomen nog niet te erg beschadigd zijn dan kan je fijn gaas (kuikengaas) aanbrengen aan de stam.
Indien er sneeuw ligt, dan moet de bescherming HOGER aangebracht worden!
Eventueel kan je eerst de onderste zijtakjes wegknippen en op een hoopje naast de bomen laten liggen. Controleer dat snoeihout af daar aan gevreten wordt.
Controlemiddeltje:
Leg regelmatig wat vers snoeihout van (appel)bomen op de grond en controleer dat regelmatig op vreterij.
Er zijn inderdaad wat sporen ... maar daar wordt ik niet veel wijzer van.
Ik ga nu regelmatig kijken achter in de tuin en dan zie ik af en toe een wild konijn weglopen maar of die de schuldigen zijn weet ik niet. Wat er s'nachts allemaal rondloop weet ik niet. Ik denk dat het veel te maken heeft dat alles in ondergesneeuwd en dat de sneeuw ook zo dik ligt. Ik had een bescherming voorzien van zo'n 50 cm ... maar dat is nu onvoldoende door de dikte van de sneeuw.