Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Mijn gelderse roos struik (grootte +- 3m x 3m) is volledig kaal gevreten door de larven van het viburnumhaantje.
We hebben het pas in het pinksterweekend ontdekt.
Ik dacht eerst dat hij dood was.
Maar hier en daar vind je nog een gekantwerkt resterend blaadje.
Heeft het zin om nu nog te sproeien? Ik dacht van niet, maar wilde toch hier nog eens navragen.
Als er nog larven zichtbaar op de bladresten of steeltjes aanwezig zijn, kan je nog spuiten maar anders heeft het geen zin meer volgens mij. Gaan de larven niet terug in de grond als ze geen blad meer hebben om te eten ? Ik heb zelf dat probleem al jaren op mijn viburnums. Dit jaren waren we er snel bij en hebben we gespoten met een bacteriepreparaat tegen rupsen, het heeft goed geholpen, we zijn er blijkbaar van af maar ik ken ook de biologie van het viburnumhaantje niet, ik weet niet of er nu nog een tweede generatie larven komt dit seizoen ?
Het Viburnum-haantje legt voor de winter zijn eitjes in de buurt van de knoppen. In het voorjaar als de bladknoppen uit gaan lopen, dan komen de bastaard rupsjes te voor schijn en vreten de struik kaal. Nee het is skeletteren, omdat de nerven overblijven.