menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Roodbloemige oleander

Ga naar meest recente reactie

ereints

Ereints

was heel groot, blad werd kleiner, oude knoppen in top. heb deze in 't najaar er uit geknipt.
nu zijn het doodlopende driepoten, waar geen groei in zit.
andere niet-gesnoeide takken geven wel nieuw, maar blijven klein van blad.
valt hier iets te repareren?
ellen reints
dinsdag 11 mei 2010 - 13:01
LauraK

LauraK

Hallo Ellen,

Niet wanhopen: uit ervaring weet ik dat de oleander soms een slechte start maakt,
maar met goede verzorging (regelmatig bijmesten) trekt dat ineens weer heel erg
bij. Bij mijn oleander heb ik de dood aandoende takken rigoureus afgeknipt, waarna
het jonge groen enorm begon uit te lopen. Ze zijn sterker dan je denkt!

Groeten van Laura.
dinsdag 11 mei 2010 - 17:02
braze

Braze

Hoi ellen .

dat je deze reactie, van de plant terug krijgt ,is best te begrijpen als je het ,
vergelijkt met een aderlating , iets wat chicruggen gebruikte om het bloed te reinigen
bij mensen. daar verzwaktten de mensen eerder van, dan dat ze er van opknapte .
de plant is zich nu aan het herstellen, van de ingreep over tweejaar is de plant
wel weer echt op top van zijn krachtten, tot dan effe geduld hebben .

Gr

Cuno alexander .
donderdag 13 mei 2010 - 00:00
ereints

Ereints

hi cuno, dank voor de reactie. het is een schrale troost: 2 jaar. hij/zij was zo mooi.
barstens vol bloemen, maar de oude knoppen bleven er in en de bladeren werden kleiner.
rigoreus de 'dode' takken wegknippen? m.i. nog erger dan een aderlating.

laura wordt ook bedankt voor de reactie: was weer wat optimistischer.

afwachten, maar.

groet

ellen

donderdag 13 mei 2010 - 00:19
Marcellus

Marcellus

Ellen,

Ik weet niet wat voor soort Oleander je hebt maar snoeien moet je alleen doen als je hem te groot vind. Knip je de bloemknoppen eruit heb je kans dat deze het jaar daarop niet meer bloeit, want sommige soorten bloeien 2 tot 3 jaar op dezelfde bloemstengel.

De jonge scheuten kunnen dit wel gaan bloeien maar dit is niet zeker!

Ik heb zelf Oleanders van 15 jaar oud, maar heb deze dit najaar moeten snoeien omdat de bladeren pikzwart werden. Roetdauw bleek dit, hopelijk hebben deze oude planten de kracht om dit jaar nog te gaan bloeien.

Marcellus
zaterdag 15 mei 2010 - 22:56
ereints

Ereints

marcellus,

dasnk voor je antwoord. deze oleander is heel groot en heb ik hem ook wel een 12 jaar. ieder jaar had ik een zee van bloemen en de bladeren waren groot.
dit najaar was het alsof ie aan het krimpen was en de enkele knoppen die er in zaten aan het verdrogen.
er komt nu enig nieuw groen, maar nog te klein om te zien of ze een normale afmeting hebben.
het was m'n trots. wat een zee van bloemen.
ach, hoop doet leven.

ellen
zondag 16 mei 2010 - 11:51
ereints

Ereints

het is alweer enige tijd geleden maar tot m'n grote vreugde heeft mijn oleander weer volop nieuwe uitlopers. het enige dat me bevreemd is dat het een beetje op wild-groei lijkt.
zondag 13 juni 2010 - 16:46
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).