menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Struiken

rdvaneck

Rdvaneck

Wie kan mij uiteenzetten wat het verschil is tussen een Beukhaag ( Fagus sylvatica) waarvan het blad er 's-winters aanblijft en een Haagbeuk ( Carpinus betulus ) welke haar blad in de herfst verliest. ?
Bij voorbaat dank.
Rijk.
zondag 15 oktober 2006 - 12:05
WiPe

WiPe

Beuk heeft een gladde schors, afstaande spitse knoppen en gaafrandig licht golvend eirond blad.
Haagbeuk heeft (op later leeftijd) een vertikaal gegroefde schors, aanliggende eivormige knoppen, en het blad is gezaagd met diper liggende nerven.

Beuk is nauw verwant aan eik en kastanje, terwijl haagbeuk tot de berkenfamilie behoort, waar naast haagbeuk en berk ook els, hazelaar en hopbeuk toe behoren.

Hoewel beuk beter zijn blad houdt in de winter dan haagbeuk wordt haagbeuk niet helemaal kaal. Het blad van haagbeuk is de winter brijsbruin van kleur, terwijl dat van beuk glanzend bruin verkleurd. maar dara staat dan weer tegenover dat haagbeuk een volle maand eerder in blad komt dat beuk. Bovendien is beuk veel gevoeliger aan luis, wat ook niet altijd leuk om zien is.
zondag 15 oktober 2006 - 14:27
Kwest

Kwest

Wat aanvullende info: haagbeuk groeit sneller dan beuk, dus krijgt men vlugger een volle haag en haagbeuk is goedkoper dan beuk.
Voor nog meer info: http://www.tuinclub.be/tuinartikels/verschil%20beuk%20haagbeuk.htm
donderdag 19 oktober 2006 - 17:19
Wendy

Wendy

en bovendien is de beukenhaag makkelijker smal te houden dan de haagbeuk.
woensdag 25 oktober 2006 - 13:20
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).