Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
We hebben foto's van ginkgo biloba's gezien en vinden die zo mooi. We overwegen er twee te zetten in onze nieuwe tuin, maar krijgen van vrienden en kennissen de commentaar dat je niks onder of in de buurt van zo'n ginkgo kan zetten omdat andere planten en bloemen de stoffen die zo'n notenboom uitstraalt niet zouden verdragen.
Klopt dat? Of zijn er wel bepaalde varieteiten van ginkgo's waaronder je wel bloemen/planten kan zetten? Of zijn er, in omgekeerde zin, bepaalde planten of bloemen (bodembedekkers, hosta's of iets anders) die niet zo'n last hebben van die stoffen die de ginkgo uitscheidt?
WIPE, dat zou fantastisch nieuws zijn. Kan iemand uit ervaring bevestigen dat hij/zij planten of bloemen onder een ginkgo staan heeft? Zoja, ook graag vermelden welke planten of bloemen...
Bij walnoot klopt dat, die laat niet veel onderbegroeiing toe. Hoewel Ginkgo biloba in het Nederlands Japanse notenboom heet, zijn die twee niet verwant. Ginkgo scheidt voor zover ik weet geen dergelijke stof af. M.i. is er dus geen enkel probleem.
Denk dat je er vrijwel alles kan onder planten zonder problemen, het wordt ook geen dichte boom, er komt voldoende licht door.
Bij ons staat er lavatera, astrantia, japanse anemoon, skimmia en deutzia onder zonder problemen.
Alleen de Juglans nigra, zwarte noot, geeft o.a. via de wortels de stof juglone af, die voor een aantal planten toxisch is, maar lang niet allemaal. Hier staat bijvoorbeeld een walnoot in de tuin met een onderbeplanting van narcis, die samen heel gelukkig zijn.
We hebben ook een ginkgo biloba, die zonder problemen in een border staat met hosta, hakonechloa, phlox, dahlia, heuchera, sanguisorba etc. Geen enkel probleem dus.
de onze kwam in onze tuin al broekie van 10 cm, ergens op een exotenbeurs gekocht,
nu is hij ongeveer 10 jaar en een meter of 7 vermoed ik, daarom wil ik gaan stekken,
op alle hoeken van mijn perceeltje, een ginkgo biloba, en daarrond, winterharde fuchsia's en dan ben ik bijna waar ik wil zijn: in het paradijs op aarde
Tuinmeditatie, heb je wel gezien dat het een vraag is van 10 jaar geleden en de laatste reactie ook al 5 jaar oud is ?
Ik denk echt niet dat de vraagsteller nu nog op een antwoord zit te wachten.
Sorry hoor. Roeli