Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Sinds vorig jaar wonen wij in ons huis. In de tuin staat een boom die in het voorjaar mooi bloeit maar vorig jaar geen vruchten droeg. Dit jaar echter hangt de boom vol pruimen.
Probleem is nu dat we niet weten dat het eetbare pruimen zijn of niet. Ik heb zo wat op het internet gezocht en het lijkt dat er een prunus trailblazer in onze tuin staat maar ik ben er dus niet zeker van.
Iemand een idee hoe ik dit met zekerheid kan bevestigen? Volgens de sites op internet zou deze pruim eetbaar zijn.
bestaan er ook niet eetbare sierpruimen? Zo ja, zijn deze giftig?
Als het een Prunus 'Trailblazer' is dan draagt die inderdaad vruchten. Of die eetbaar zijn weet ik eigenlijk niet zo heel juist. In principe worden sierpruimen gezet voor hun bloemen en niet voor hun vruchten (althans niet om op te eten, wel als sier zoals ook sierappels). Ze zullen normaal gezien ook wel wat kleiner zijn dan de gangbare eetpruimen. Hoewel mirabellen natuurlijk ook vrij klein zijn en toch heel lekker.
Giftig zullen ze volgens mij zeker niet zijn, of ze smakelijk zijn is natuurlijk iets heel anders. Ik vermoed dat als het een echte sierpruim is die ook wel veel harder blijven dan een eetpruim. Je kan natuurlijk altijd eens proeven maar als het een eetpruim is zal dat nog wat vroeg zijn want de meeste soorten moeten nog tegoei rijp worden.
Zeker en vast eetbaar; maar niet per definitie lekker. Sommige soorten zoals Prunus cerasifera 'Nigra' zijn nu al rijp. En die is dan ook nog heel lekker.
Prunus Trailblazer heb ik in de tuin staan, boom heeft bruine bladeren en vele roodbruine pruimen ieder jaar. In de lente vele kleine wit-roze bloemen. De pruimen zijn ongeveer een goede vier cm groot
Ieder jaar maak ik er lekkere confituur van.
Zo te zien is er gelijkenis met trailblazer, de kleur en vorm van de vruchten en bladeren. De vruchten zijn rijp in augustus en vogels zullen die aanpikken.
Wel opletten als je produkten gebruikt hebt tegen insecten
Als je ze gaat eten moet je insecticides gebruiken voor groeten en fruit
Zeker geen produkten voor de sierteelt,die zouden resten kunnen achterlaten
Intussen na allerlei adviezen op internet, toch geproefd! Hele lekkere pruimpjes dus we eten er intussen verschillende per dag en ze zijn ook heel geliefd bij familie en vrienden!
Naar wat ik gehoord heb, zou het over Prunus cerasifera 'Nigra' - kerspruim / kroosjespruim gaan!
Ik heb een collega gehad en die demonstreerde het hij at de bes en spuugde de pit uit van de taxus. Hij leeft nog. En de een na de andere. Maar ik doe het hem niet na.