Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
mijn eerste post hier, maar heb hier al wel veel info gevonden. Zo heb ik hier ook de vermoedelijke reden van het plotse bladverlies (tak per tak) van onze catalpa ontdekt; verwelkingsziekte. We hebben dit weekend het produkt Sporgon gebruikt van Edialux.
Of (en daar ben ik nu een beetje voor aan het vrezen) ben ik op het verkeerde been gezet en is de beschadiging van de stam (zie foto)de oorzaak van mijn problemen. Ik weet niet wat dit is. Het lijkt wel of een kat haar nagels hier aan gescherpt heeft. Het valt ook op dat de afstervende takken aan de meest beschadigde kant van de stam zijn.
Verwellingsziekte treedt meestal op aan een kant, bij een aantal takken en daardoor zou je een verband gaan leggen maar waarschijnlijk is dat er niet. Ik ben benieuwd wat het gebruikte middel als effect heeft.
Dat is duidelijk van de katten of zijn het tijgers. We hebben al verschillende catalpa's zien afsterven door de verwelkingsziekte. Op een paar dagen is een deel van de kruin verwelkt en de boom is niet meer te redden. Je moet hem dan verwijderen want hij zal elk jaar opnieuw dezelfde problemen geven. Maar als het katten waren, je kan altijd een stuk bekaert draad rond de stam binden tot een meter hoogte en zo kijken of de boom zich volgend jaar herstelt.
Bedankt voor het advies; ik heb inderdaad maar een stuk Bekaert draad rond de boom geplaatst. De boom lijkt nu ook te stabiliseren. De regen van de afgelopen week heeft blijkbaar ook geholpen om het vochtverlies via de kapotte schors wat goed te maken.
Vel de boom niet te snel. Ik zit al jaren met de verwelkingsziekte op een Catalpa maar dat blijft telkens beperkt tot een paar takken die ik dan verwijder. Voorts is ie nog mooi.
Ik heb nu ook voor de eerste maal hetzelfde product gebruikt, maar naar het schijnt is dat preventief en geen genezer. We zullen zien.
Greetz,
Werner
Heb hier net hetzelfde probleem.
Ik heb de wonde behandeld met KB-wondafdekmiddel.
Nu is mijn vraag: Zou ik volgend voorjaar de takken waar dit jaar
geen bladeren zijn aangekomen, wegsnoeien ?
Of zouden deze takken terug bladeren krijgen ?