Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
We hebben in onze tuin al 10 jaar een pinus parviflora tempelhof staan. Ieder jaar op het einde van de zomer krijgt die bruine naalden (de naalden die het dichst bij de stam staan).
En dit jaar is het uitzonderlijk veel.
Nu is de vraag is dit eigenlijk normaal ? Of is er sprake van een ziekte of insecten (zoals spint).
De Pinus zal elk jaar ongeveer het 1/3e deel van zijn naalden verliezen. Dat is normaal. In dit droge jaar zal dat meer zijn. Als het deel waar de groene naalden aanzitten er maar gezond uitziet is er niet veel aan de hand. Zit er spint in dan zou dat te vinden moeten zijn door te letten op kleine spinseldraden en met een loep kun je misschien de beestjes wel vinden. Het zijn geen spinnen maar spinachtige mijten, maar wel heel erg klein (kleiner dan een speldenknop.
Als je de zwam nog niet gezien hebt, dan zou ik daar niet vanuit gaan. Misschien ook wel veel last van luizen gehad.
Ik zou volgend voorjaar eens afwachten. Misschien loop hij wel weer opnieuw uit.
Wortelrot is geen kwaal, maar een symptoom. Doet me eerder denken aan een te natte standplaats of te diep geplant. Helpt misschien niet meer voor deze plant, maar is beslist iets om rekening mee te houden als je gaat herplanten.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met een symptoom. We hebben de bast van de wortels weggedaan en daar zie je dat de wortels een witte substantie hebben (soort schimmel).
De wortels zijn letterlijk weggerot (ze vallen zo uitmekaar, de boom zelf kon je zonder veel moeite uitdoen).
Hij stond al +/- 15 jaar daar, dus ik weet niet of de plaats te nat was.
Nu denk ik niet dat we daar nog iets kunnen planten, die schimmel zal wellicht in de bodem zitten en niet meteen weg zijn.