menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke haag

Ga naar meest recente reactie

spidi

Spidi

Dit onderwerp zal hier waarschijnlijk al wel een paar keer gepasseerd zijn maar ik heb toch enkele specifieke wensen.
Wij wonen in een verkaveling waarbij het huis van onze achterburen enorm kort bij het onze staat. We hebben een scheidingsdraad tussen beide tuinen maar die komt slechts 1m40 hoog. Klimop laten tegengroeien is dus ook geen optie. (en werd ons ook afgeraden)
Daarom willen wij een haag plaatsen.
Enkele voorwaarden:
- De haag moet winter en zomer voor privacy zorgen ( liefst geen bladverlies dus)
- De haag moet dun gehouden kunnen worden (aangezien onze tuin maar 8 meter diep is en ik toch graag nog een beetje tuin zou overhouden )
- Taxus is niet echt een optie aangezien we een hond hebben en dit giftig zou zijn voor honden (klopt dit trouwens wel?)
- De grond waar we wonen is niet echt van hoge kwaliteit (zeer vochtig en redelijk wat stenen)

Onze voorkeur ging uit naar laurier, maar ik las ergens dat deze niet dun te houden valt. Klopt dit?

Een systeem met houten palen en leibomen behoort ook tot de mogelijkheden (pakt natuurlijk minder plaats in dan een haag) maar ik vrees dat zo'n constructie te hoog komt...

Wat denken de kenners?
Alvast bedankt voor jullie mening!
donderdag 23 april 2009 - 12:33
printemps

Printemps

Er is enorm veel giftig in de tuin
Maar normaal gezien eet een hond toch geen planten ?
Laurier kan inderdaad breed worden
Maar veel snoeien kan dit inperken (toch minstens 50 bree maken)
Die soort met smalle bladjes is een beetje smaller te houden

mvg lentean
donderdag 23 april 2009 - 12:43
WiPe

WiPe

De meeste groenblijvende planten houden tenandere niet van natte voeten. Vooral in de winter kan dat problemen geven. Die stenen op zich zijn niet echt een probleem.
Om wat voor grond gaat het hier? Is het zand, leem, of eerder klei?
donderdag 23 april 2009 - 13:05
spidi

Spidi

Eerder klei (denk ik). De grond lijkt me toch zwaar en moeilijk waterdoorlatend...
Dus groenblijver + natte grond = onmogelijk?
Bestaan er trouwens groenblijvende leibomen?
donderdag 23 april 2009 - 14:26
Schunsland

Schunsland

Er zijn tegenwoordig ook lei-laurieren, dus net als lei-lindes maar dan de groenblijvende prunus/laurier.

Taxus kan zowiezo al niet als je natte grond hebt, want die tiert niet op natte grond.

laurier raad ik af, want die houdt je met geen mogelijkheid smal, heb het zelf ondervonden. Ik vind smalle hoge hagen mooi, maar die is niet smal te houden of je moet hem telkens zo kort terugknippen dat er ook geen blad meer aan zit, dan kan je net zo goed een bladverliezer planten.

Dan blijven alleen nog coniferen over, die groenblijvend zijn.

donderdag 23 april 2009 - 16:36
Schunsland

Schunsland

P.S. waarom zet je niet zo''n mooie Belgische betonnen schutting?

Neemt geen ruimte in beslag, kijk je niet doorheen, hoef je niet te knippen, en je kan er vanalles tegenaan laten groeien voor "" het groen""

Zijn eventueel ook nog wel 2e hands te vinden denk ik.

donderdag 23 april 2009 - 16:45
spidi

Spidi

Welke dikte moet je zeker rekenen voor een laurierhaag eigenlijk?
En laurier kan een natte grond aan?

Die betonnen schuttingen en houten panelen komen niet hoog genoeg. Die zijn maar 1m80 hoog dacht ik? En ik zou toch graag een schutting hebben van minstens 2m.
donderdag 23 april 2009 - 19:25
WiPe

WiPe

50 cm is voor Prunus laurocerasus een absoluut minimum. Reken eerder op 80 cm tot een meter. Prunus lusitanica kan beter tegen natte voeten, is iets, maar ook niet veel smaller te houden.
Eventuel zou je d ehaag op een klein talud kunnen planten, dan zou het misschien wel lukken met taxus, maar dat durf ik niet garanderen.
vrijdag 24 april 2009 - 09:01
spidi

Spidi

Ok, heel erg bedankt al voor de vele reactie's en de wijze raad.
We gaan alle opties eens overwegen en van het resultaat post ik hier wel enkele foto's
vrijdag 24 april 2009 - 09:21
spidi

Spidi

Hier ben ik opnieuw
Is er iemand die iets meer kan vertellen over de photinia leiboom?
Kan deze tegen natte grond?
Grote voordeel aan deze is dat hij ook bladhoudend is.
Iemand?
Bedankt!
vrijdag 24 april 2009 - 14:23
Cristalix

Cristalix

Als je Photinia wilt dan gebruikt je deze het best als haag.
Al gedacht aan Elaeagnus ebbingei, Elaeagnus pungens, Osmanthus x burckwoodii of Euonymus japonicus?
Enige probleem is uw bodem redelijk doorlatend moet zijn, een brede, diepe plantvoor maken en opvoeren met compostaarde kan al heel wat doen. Als je de mogelijkheid hebt kan je eventueel een drainagebuis erlangs leggen.
vrijdag 24 april 2009 - 18:08
WiPe

WiPe

Ik ken maar een plant die en groenblijvend is en in ons klimaat tegen natte voeten kan: Baccharis halmifolia. Geen ide eof je die als haag kan gebruiken. maar voor zover ikw eet zijn alle andere groenblijvende planten niet geschikt voor natte gronden of ze zijn minstens erg vorstgevoelig op natte gronden.

Als je d egrond wil verbeteren kan je plaatselijk kompost onderwerken, maar met zware gronden moet je extreem goed opletten. Aangezien de grond door het bewerken beter waterdoorletend wordt, kan het gebeuren dat het water zich op die plek gaat verzamelen, maar moeilijk in de ondergond kan en ook moeilijk naar opzij kan infiltreren. Je creëert dan een badkuipeffect. Nog meer last van natte voeten. Het is dus absoluut noodzakelijk dat je onder de haag een drainage steekt zodat het overtollige water afgevoerd kan worden.
vrijdag 24 april 2009 - 21:16
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).