menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stekken van een olijfboom

Ga naar meest recente reactie

Gege1984

Gege1984

Ik las laatst op het internet dat je een olijf redelijk goed kunt stekken. Ik ben dit op het moment aan het uitproberen, maar heb nog geen idee of het zal lukken.

Zijn er hier meer mensen die al eens een olijf gestekt hebben en misschien nog wat tips hebben?

Alvast bedankt!
donderdag 12 maart 2009 - 22:21
Plantadvies
vrijdag 13 maart 2009 - 06:44
annis

Annis

Hier ook iets over gevonden.
Vermeerdering van de olijfboom gebeurt bij voorkeur via stekken of afleggen. Stekken kan met scheuten van circa 20 cm lang van eenjarige twijgen, of met een stek met een hieltje: dit is stukje van een oudere tak, met daaraan een jonge scheut. De stekken worden heel diep in de stekgrond gestoken. Alleen de bovenste bladknop blijft boven de grond uitsteken. Gebruik van stekpoeder bevordert de beworteling en gaat de ontwikkeling van schimmels tegen. Nadat de stekken enkele weken op een warme, lichte plaats hebben gestaan en vochtig gehouden zijn, hebben zich de eerste wortels en knoppen ontwikkeld en kunnen ze opgepot of geplant worden.
Ze kunnen ook door afleggen vermeerderd worden. Dan wordt een tak naar de grond gebogen en daar vastgezet, bijvoorbeeld met een steen. De ondergrond dient los te zijn, zodat de wortels er kunnen groeien. Een hoopje compost rond de te bewortelen plek bevordert de ontwikkeling van de wortels. Als de plek voldoende vochtig gehouden is hebben zich ook hier na enkele weken de eerste wortels ontwikkeld, en kan de tak losgeknipt en verplant worden. De derde en lastigste mogelijkheid is zaaien. De pit moet dan eerst een week voorgeweekt worden in water, waarna hij in de stekgrond gelegd kan worden.

Annis

vrijdag 13 maart 2009 - 17:12
Fons

Fons

De olijf is niet de gemakkelijkste plant om verder te kweken via stek.

Fons.
vrijdag 13 maart 2009 - 20:50
printemps

Printemps

misschien werkt marcoteren ook
zeker als je een bolboompje hebt
denk ik

mvg
lentean
zaterdag 14 maart 2009 - 15:43
Jos Dreemans

Jos Dreemans

Houd er rekening mee dat je enkel jonge scheuten gebruikt. Zorg dat de stekjes in losse, vruchtbare, vochtige en warme bodem staan. In het najaar kun je ze het beste binnen laten groeien:

https://snoeien.org/olijfboom/
vrijdag 19 oktober 2018 - 20:58
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).