menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Catalpa

Ga naar meest recente reactie

marietta

Marietta

Hallo,
we hebben sedret enkele jaren een catalpa staan en hebben die nog nooit gesnoeid.Hij word echter tamelijk breed en nu vragen we ons af of we hem net als onze bolcatalpa's mogen snoeien.

Weet iemand hier een antwoordje op?

groetjes
maandag 4 september 2006 - 12:06
Plantadvies

Plantadvies

De trompetboom hoeft eigenlijk niet gesnoeid te worden. Het is wel aan te bevelen om regelmatig dode en oude takken te verwijderen. Als er weinig ruimte is in de tuin, kan hij eind januari heel kort teruggesnoeid (geknot) en zelfs afgezaagd worden. Hij zal beslist opnieuw uitlopen, ook duurt het zo lang, dat je denkt: die heeft het loodje gelegd! Dat heeft die zeker niet, want hij loopt altijd laat in het voorjaar uit en verliest vroeg in de herfst zijn blad.

Bronvermelding tekst: http://www.tuinclub.be/tuinartikels/trompetboom.htm

Succes.
maandag 4 september 2006 - 15:06
Kwest

Kwest

Het hangt er vanaf welke catalpa je hebt, een geënte of een boom met een hoofdtak. Een geënte boom moet regelmatig worden gesnoeid en is bedoeld om in bolvorm te groeien. Een niet geënte boom met een hoofdtak moet niet worden gesnoeid en kan breed uitgroeien.

Wij hebben getracht een geënte catalpa te laten uitgroeien, maar de kruin werd te groot in verhouding tot de stam en tijdens een zomeronweder is ie gescheurd wel een halve meter diep ongeveer. De boom staat blijkbaar niet genoeg beschut, deze herfst wordt ie vervangen door een steviger boom op die plaats.
maandag 4 september 2006 - 23:33
marietta

Marietta

Aha,
als ik het dus goed begrijp moet ik is kijken of ik een ent zie.Maar kan het ook geen kwaad ,dat als de boom te breed zou worden we er enkele takken tussenuit zouden snoeien.
Bedankt alvast voor de reacties,
Marietta
dinsdag 5 september 2006 - 09:26
Fons

Fons

Marietta, als ge gekozen hebt voor een bolcatalpa dan is hij geent boven waar de takken ontstaan ,een gewone catalpa is niet geent.Ik heb een bolcatalpa die afgestorven is en waaruit van de stam een nieuwe boom gegroeit is,bij deze boom zonder ent nu verwijder ik in het najaar alle takken en in´t voorjaar groeit hij telkens weer uit met nieuwe takken.

Groetjes Fons.
dinsdag 5 september 2006 - 19:59
marietta

Marietta

Fons,
als ik het goed gezien heb dan zie ik geen entplaats.Ik heb in de tuin nog 2 bolcatalpa's staan en daar zie ik dus wel een entplaats.Die 2 bomen snoei ik elk jaar.Als ik je dan goed begrijp dan zou ik dit dus ook met de andere catalpa kunnen doen.Ik zal proberen met enkele takken als hij echt te groot word en dan zien wat de gesnoeide takken doen hé.Ik zou niet graag hebben dat hij kapot gaat.Heb jij misschien ervaring met het inkorten van de takken?Zou dat gaan?

groetjes
dinsdag 5 september 2006 - 20:59
Fons

Fons

Ik zie geen enkel probleem voor het terugsnoeien van die catalpa´s, probeer eens de langste takken gedeeltelijk terug te snoeien of weg te zagen tot de boom terug in vorm is dan kun je volgend jaar zelf kontroleren dat op de afgezaagde takken nieuwe scheuten ontstaan,vergelijk maar met uw bolcatalpa.
Daar ik telkenjare knot kan ik de takken met een zware snoeischaar verwijderen.

Groetjes Fons.
woensdag 6 september 2006 - 22:13
ines

Ines

Hallo,

U kan zoals Fons het schrijft hem in vorm snoeien zoals U wil, de boom maakt op de plaats
waar U een hele dikke tak afgezaagd hebt een heleboel uitlopers waardoor hij veel voller oogt.
Onze oude (niet geente) catalpa snoeien we ieder 5 jaar.
Na de drastische snoei hebt U geen bloei hetzelfde jaar bijgevolg ook geen peulvruchten.
Ik vind hem het tweede jaar na de snoei terug op zijn best .
Grtjs,ines

woensdag 6 september 2006 - 22:25
marietta

Marietta

Allemaal erg bedankt voor de reacties ik ga deze zeker uitproberen.

groetjes en geniet van deze nazomerse dagen,heerlijk
donderdag 7 september 2006 - 09:14
maarten_09

Maarten_09

We hebben een huis gekocht en de catalpa groeit schuin... Wat raden jullie aan?

Ik voeg een foto toe...

Bedankt![afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 1 juli 2009 - 11:50
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).