Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo,
we hebben sedret enkele jaren een catalpa staan en hebben die nog nooit gesnoeid.Hij word echter tamelijk breed en nu vragen we ons af of we hem net als onze bolcatalpa's mogen snoeien.
De trompetboom hoeft eigenlijk niet gesnoeid te worden. Het is wel aan te bevelen om regelmatig dode en oude takken te verwijderen. Als er weinig ruimte is in de tuin, kan hij eind januari heel kort teruggesnoeid (geknot) en zelfs afgezaagd worden. Hij zal beslist opnieuw uitlopen, ook duurt het zo lang, dat je denkt: die heeft het loodje gelegd! Dat heeft die zeker niet, want hij loopt altijd laat in het voorjaar uit en verliest vroeg in de herfst zijn blad.
Het hangt er vanaf welke catalpa je hebt, een geënte of een boom met een hoofdtak. Een geënte boom moet regelmatig worden gesnoeid en is bedoeld om in bolvorm te groeien. Een niet geënte boom met een hoofdtak moet niet worden gesnoeid en kan breed uitgroeien.
Wij hebben getracht een geënte catalpa te laten uitgroeien, maar de kruin werd te groot in verhouding tot de stam en tijdens een zomeronweder is ie gescheurd wel een halve meter diep ongeveer. De boom staat blijkbaar niet genoeg beschut, deze herfst wordt ie vervangen door een steviger boom op die plaats.
Aha,
als ik het dus goed begrijp moet ik is kijken of ik een ent zie.Maar kan het ook geen kwaad ,dat als de boom te breed zou worden we er enkele takken tussenuit zouden snoeien.
Bedankt alvast voor de reacties,
Marietta
Marietta, als ge gekozen hebt voor een bolcatalpa dan is hij geent boven waar de takken ontstaan ,een gewone catalpa is niet geent.Ik heb een bolcatalpa die afgestorven is en waaruit van de stam een nieuwe boom gegroeit is,bij deze boom zonder ent nu verwijder ik in het najaar alle takken en in´t voorjaar groeit hij telkens weer uit met nieuwe takken.
Fons,
als ik het goed gezien heb dan zie ik geen entplaats.Ik heb in de tuin nog 2 bolcatalpa's staan en daar zie ik dus wel een entplaats.Die 2 bomen snoei ik elk jaar.Als ik je dan goed begrijp dan zou ik dit dus ook met de andere catalpa kunnen doen.Ik zal proberen met enkele takken als hij echt te groot word en dan zien wat de gesnoeide takken doen hé.Ik zou niet graag hebben dat hij kapot gaat.Heb jij misschien ervaring met het inkorten van de takken?Zou dat gaan?
Ik zie geen enkel probleem voor het terugsnoeien van die catalpa´s, probeer eens de langste takken gedeeltelijk terug te snoeien of weg te zagen tot de boom terug in vorm is dan kun je volgend jaar zelf kontroleren dat op de afgezaagde takken nieuwe scheuten ontstaan,vergelijk maar met uw bolcatalpa.
Daar ik telkenjare knot kan ik de takken met een zware snoeischaar verwijderen.
U kan zoals Fons het schrijft hem in vorm snoeien zoals U wil, de boom maakt op de plaats
waar U een hele dikke tak afgezaagd hebt een heleboel uitlopers waardoor hij veel voller oogt.
Onze oude (niet geente) catalpa snoeien we ieder 5 jaar.
Na de drastische snoei hebt U geen bloei hetzelfde jaar bijgevolg ook geen peulvruchten.
Ik vind hem het tweede jaar na de snoei terug op zijn best .
Grtjs,ines