Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb vorig jaar in het voorjaar, op een aantal plaatsen in mijn tuin voor de 2de en zelfs voor de 3de maal taxus geplant en telkens gaat de taxus weer kapot op deze plaatsen.
Dit is zeer bizar aangezien andere planten die hier vlakbij staan zoals, rozen, buxus, catalpa, ... geen problemen ondervinden om prima te groeien.
Ook is het zo dat op andere plaatsen in mijn tuin, de taxus niet de minste problemen ondervindt om uitstekend te groeien.
Ik kan hier echt geen logische verklaring voor vinden. Is er soms iemand die hier meer over kan zeggen.
Ik zou alvast zeer dankbaar zijn voor alle feedback.
Pas aangeplante Taxussen willen nogal eens last hebben van de larven van de Taxus kever.
De larven hiervan komen met de potkluit van de kwekerij mee en tasten de wortels aan.
Is de plant nog niet goed gesetteld dan kan deze plaag dodelijk zijn voor de taxus.
De larven (10 mm lang, krom en wit) zijn in de grond tussen de wortels te vinden.
Bekijk deze infobrochure eens. Misschien een antwoord op uw vraag.
http://www.marechal.be/bruin_verkleuren_van_taxus.aspx ""
Wat lees ik nog meer op die site over b.v. de Taxuskever?
De gegroefde lapsnuitkever (Otiorhynchus sulcatus), een zwarte of bruinzwarte kever van 9 mm met een korte snuit en een paar gebogen antenne, die overdag eet en zich 's nachts schuilhoudt. De witte pootloze larven eten aan de wortels.
De informatie over wanneer de kevers eten is pertinent onjuist.
De kevers eten 's-nachts en houden zich overdag schuil.
Overdag zal op de taxuskwekerij nooit een vretende kever te zien zijn!
Ook bij u in de tuin niet, dus de plant gaat dood door teveel water?
Zie maar eens wat een ellende die met de Taxus meekomende larven van de kever in een nieuwbouwwijk kunnen veroorzaken.
Bij de kweker zouden ze de kever moeten bestrijden met b.v. de aaltjes die in onderstaand bericht worden genoemd.
Maar die heeft daar geen belang bij, deze wil taxussen verkopen en de bestrijding van de kevers is een kostenpot. http://www.lansingerland.nl/index.php?simaction=content&mediumid=1&pagid=64&stukid=10760#titel10760
Ik wil graag geloven dat het probleem hier te maken heeft met d egegroefde lapsnuitkever (taxuskever). Maar ik heb de indruk dat een aantal planten op dezelfde plaats steeds opnieuw problemen heeft terwijl de rest van de planten geen last ondervindt. Dat verbaast me, aangezien taxuskevers toch vrij gemakkelijk van de ene plant naar de volgende verhuizen. Dat zou dan toch moeten betekenen dat de andere taxussen ook aangetast zouden moeten worden. Of is er een reden waaromd at absoluut niet zou kunnen?
Ik denk dat het dus geen slecht idee is om eens te kijken of er niks fout is met de plantpaats en de plantwijze. Probleem zou kunnen zijn dat er lokaal water blijft staan, taxus kan niet tegen natte voeten en, wordt dan ook bruin.
Het zou ook kunnen dat de nieuwe planten te diep gezet worden. De bovenste wortels mogen maar net onder de grond zitten, anders krijgen de planten last van zuurstofgebrek. Ze zullen in een dergelijk geval ook slecht aanslaan en snel bruin worden.
Hopelijk kun je de oorzaak en dus ook de oplossing vinden.