menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Knotwilgen

Ga naar meest recente reactie

bartvds

Bartvds

Geachte,

Is het mogelijk om knotwilgen in een rij te planten als preventie tegen inkijk (een beetje zoals leilinden en dergelijke) met ertussen een haagbeukhaag. Hoe dicht moeten ze tegen elkaar staan zod
donderdag 7 augustus 2008 - 18:09
bartvds

Bartvds

Sorry, verkeerde knop geduwd, ik ga dus verder:

Hoe dicht moeten ze tegen elkaar staan zodat de kruinen elkaar (bijna) raken? Heeft iemand hier ervaring mee? eventueel een foto van een rij knotwilgen? Tips?

Bedankt, Bart.
donderdag 7 augustus 2008 - 18:10
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Knotwilgen hebben voor die toepassing enkele nadelen:
Beuken zullen er niet makkelijk tussen groeien omdat de wilgen vocht en voedsel aan de bodem onttrekken.
Bovendien dienen ze geknot te worden (wij doen dat elke 2 jaar) en dan heb je een tijd lang wel inkijk.
Bij ons staan de wilgen ruim 2 meter uit elkaar en raken de kruinen elkaar nu, na afgelopen winter te zijn geknot.
donderdag 7 augustus 2008 - 19:09
lentemode

Lentemode

[afbeelding verwijderd niet-https]

Dag Bart,
Deze foto's werden in februari 2008 genomen bij de ingang van het Zwin in Knokke.
Beeldhouwwerken zijn het !
Met beuken erbij moet dat prachtig worden ! Natuurlijk pas als beide oud worden en dan rond een pracht van een tuin !
Ik kom kijken, als het mag...

Groetjes,
Mia
donderdag 7 augustus 2008 - 19:17
leeuwtje

Leeuwtje

Ik denk niet dat die beukenhaag ertussen groeit. Ik zhou hem er iets achter houden dan.
En wat vind je van elzenbomen? Deze kun je ook knotten en dicht op elkaar zetten zodat ze een haag vormen. die lopen dan van onderaf uit.
donderdag 7 augustus 2008 - 19:21
LOBU

LOBU

Je kan natuurlijk het éénjarige snoeihout (de wilgentenen) ook gebruiken om hiermee een afsluiting te vlechten die de inkijk beperkt.
Een haag idd beter een metertje achter de knotwilgen en beter Carpinus dan Fagus (kan niet tegen nat en wilgen staan graag met hun voeten aan het water).

Een extra voordeel aan Alnus (els) (om te knotten best gewoon Alnus glutinosa) is het feit dat ze broedknobbeltjes aan hun wortels hebben waarin bacteriën stikstof fixeren en vrijmaken voor de planten.

Ook Fraxinus (es), Quercus (eik) en nog wel enkele andere bomen werden wel eens geknot om griefhout te hebben (om stelen te maken, palen voor omheiningen,...) en verdragen dit ook goed en moeten minder frequent geknot worden.
donderdag 7 augustus 2008 - 20:08
hildavw

Hildavw

Bij een collega heb ik vroeger eens een haag gezien van populieren, die zij geknot hadden op ongeveer 1,5 à 2 meter.
Die kan je ook gemakkelijk zelf stekken.
En ik dacht dat zij die om de 5 à 8 jaar opnieuw knotten.
Je kan dan ook de ene keer de pare bomen knotten en de volgende keer de onpare, zodat je altijd groen overhoudt.

groetjes

Hilda
donderdag 7 augustus 2008 - 20:25
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).