Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Is het mogelijk om knotwilgen in een rij te planten als preventie tegen inkijk (een beetje zoals leilinden en dergelijke) met ertussen een haagbeukhaag. Hoe dicht moeten ze tegen elkaar staan zod
Hoe dicht moeten ze tegen elkaar staan zodat de kruinen elkaar (bijna) raken? Heeft iemand hier ervaring mee? eventueel een foto van een rij knotwilgen? Tips?
Knotwilgen hebben voor die toepassing enkele nadelen:
Beuken zullen er niet makkelijk tussen groeien omdat de wilgen vocht en voedsel aan de bodem onttrekken.
Bovendien dienen ze geknot te worden (wij doen dat elke 2 jaar) en dan heb je een tijd lang wel inkijk.
Bij ons staan de wilgen ruim 2 meter uit elkaar en raken de kruinen elkaar nu, na afgelopen winter te zijn geknot.
Dag Bart,
Deze foto's werden in februari 2008 genomen bij de ingang van het Zwin in Knokke.
Beeldhouwwerken zijn het !
Met beuken erbij moet dat prachtig worden ! Natuurlijk pas als beide oud worden en dan rond een pracht van een tuin !
Ik kom kijken, als het mag...
Ik denk niet dat die beukenhaag ertussen groeit. Ik zhou hem er iets achter houden dan.
En wat vind je van elzenbomen? Deze kun je ook knotten en dicht op elkaar zetten zodat ze een haag vormen. die lopen dan van onderaf uit.
Je kan natuurlijk het éénjarige snoeihout (de wilgentenen) ook gebruiken om hiermee een afsluiting te vlechten die de inkijk beperkt.
Een haag idd beter een metertje achter de knotwilgen en beter Carpinus dan Fagus (kan niet tegen nat en wilgen staan graag met hun voeten aan het water).
Een extra voordeel aan Alnus (els) (om te knotten best gewoon Alnus glutinosa) is het feit dat ze broedknobbeltjes aan hun wortels hebben waarin bacteriën stikstof fixeren en vrijmaken voor de planten.
Ook Fraxinus (es), Quercus (eik) en nog wel enkele andere bomen werden wel eens geknot om griefhout te hebben (om stelen te maken, palen voor omheiningen,...) en verdragen dit ook goed en moeten minder frequent geknot worden.
Bij een collega heb ik vroeger eens een haag gezien van populieren, die zij geknot hadden op ongeveer 1,5 à 2 meter.
Die kan je ook gemakkelijk zelf stekken.
En ik dacht dat zij die om de 5 à 8 jaar opnieuw knotten.
Je kan dan ook de ene keer de pare bomen knotten en de volgende keer de onpare, zodat je altijd groen overhoudt.