1//een vlier kan je overal zetten, het is zelfs een kunst om die NIET te laten groeien, dus opgepast want die kerel kan deftig woekeren,, elk jaar na de oogst van de bessen kan je die met de grond gelijk snoeien, schiet altijd terug uit,, verder heb je hier geen verzorging aan (bij niet snoeien kan afhankelijk van de omstandigheden 5 tot 10 meter worden, zeker in de nabijheid vban een kippenhok)
de bessen moet je oogsten als ze volledig rijp zijn, zwart van buiten en rood van binnen (onrijpe bessen zijn licht giftig en kunnen diarree veroorzaken)
2// zou me verwonderen als je die niet in een tuincentrum kan vinden, ander wandel je op een mooie dag maar eens door een bos en steekt er enkele kleintjes uit om in je tuin te zetten,, groei (en woeker) gegarandeerd
zie dat je in Belsele woont (als je er tegen de herfst geen vind, stuur dan je adres maar even door via pers mail,, dan steek ik er hier in het najaar enkele uit en breng ze uw richting uit als ik naar Antwerpen rijd
groetjes
is dat echt hugo? en zou ik die in een pot (een grote natuurlijk) kunnen zetten ? ik ging altijd plukken in molsbroek, maar ze hebben alles gesnoeid, en de vogels zij er ook niet vies van , dus de laatste 2 jaar ving ik bot, of waren ze verdort, ,ik neem altijd de mooie zwarte bessen , en zit er uren aan om ze te sorteren voor gebruik van geneeskundige middelltjes ,ik maak er wel tijd van om ze te kuisen , en dat is niet niks , maar heb het er voor over, in de centra's heb ik ze echt niet gevonden, maar als ik nu naar molsbroeck ga , moet ik dan ze met de peen uitsteken? of mag dat een tak zijn die ik afsnij? of moet ik wachten tot als ik zie dat het goeie zijn , want er zijn er die er zeer goed op lijken maar die zijn giftig?als ik ze niet moest vinden , neem ik uw aanbod graag aan, om ze als ge naar antwerpen gaat binnen te steken , ik zal u met veel plezier ontvangen hoor , bent u van rond mijn kanten?
groetjes summer,
[afbeelding verwijderd niet-https]