menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Advies omtrend hagen gevraagd

Ga naar meest recente reactie

Roselinde

Roselinde

We zijn samen met de buren aan het uitkijken voor een haag. We gaan binnenkort een afsluiting plaatsen, maar hadden ook graag een haag gehad voor de inkijk.
De buur opteerde eerst voor klimop (opdat die snel toegroeit en weinig plaats inneemt) maar dat zien wij niet zitten.
Kent er iemand nog een ander alternatief? We dachten zo aan taxus (helaas redelijk duur en traag, maar kan ook zijn voordelen hebben hé) en ligustrum?
Kan er iemand ons een idee geven hoe snel ze groeien?
We dachten oorspronkelijk aan elke kant van de omheining de haag te planten, maar de buur had liever dat we de gemeenschappelijke haag volledig op onze grond zouden plaatsen. Zodat hij meer plaats had voor zijn camionette. Op zich zien we niet een probleem, maar ziet er iemand anders een voor of nadeel voor ons?
Bedankt alvast voor jullie reactie.

Groetjes,
Roselinde
donderdag 15 juni 2006 - 15:34
Esem

Esem

Roselinde
Inderdaad taxus is nu misschien niet de goedkoopste oplossing maar voor mij veruit de beste.
En je schrijf 'groeit nogal traag' wat noem je traag groeien?
20 tot 25 cm per jaar is toch niet zo traag.
Tuxus heeft ook het voordeel dat hij smal en compakt kan worden gehouden, wat met luguster zeker niet het geval zal zijn.
Als ik zou moeten kiezen is mijn keuze vlug gemaakt, taxus is dan nog eens een zeer sterke plant en kan wel 100 jaar meegaan.
Gr Esem,
donderdag 15 juni 2006 - 17:10
Fons

Fons

Laat klimop maar vallen te rommelig, taxus is de beste keuze en eens in groei gaat het tamelijk snel en kleine plantjes(minder duur) worden ook groot.

Groetjes Fons.
donderdag 15 juni 2006 - 19:27
Willem

Willem

Volwassen klimop heeft wel weer veel bessen en nestelmogelijkheden.
Let wel op dat taxus voor bepaalde dieren (met name paarden) dodelijk giftig kan zijn.
zaterdag 17 juni 2006 - 15:28
Esem

Esem

Taxus is wel om een haag te maken en niet aan de paarden te geven.
Grapje hoor
Het is inderdaad zo dat taxus dodelijk kan zijn voor dieren zoals paarden schapen koeien e.d.

Dus denk niet ik geef het scheersel aan de dieren;niet doen dus
Esem,
zaterdag 17 juni 2006 - 23:48
martine

Martine

indien je de haag volledig op jouw deel van tuin zet, maak dan duidelijke afspraken omtrent wie ze moet onderhouden aan de kant van je buur.
Martine
zondag 18 juni 2006 - 15:54
Roselinde

Tekst aangepast

Roselinde

Allen bedankt voor de reacties!
We zouden nu toch aan beiden kanten aanplanten.
Als we voor taxus gaan, zijn 2 plantjes om de meter geschrankt aan beide kanten goed?
Ik ben wel even geschokken van de prijzen. Maar 't is inderdaad een investering voor je leven.
Iemand adressen waar je ze aan een mooi prijsje kan kopen?
Wanneer snoei je die het best? Hoeveel centimeter groeit die ongeveer per jaar?

Roselinde
maandag 19 juni 2006 - 13:25
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).