menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlinderstruik

Ga naar meest recente reactie

rasay

Rasay

hallo ik heb zopas drie vlinderstruiken van 160cm hoog evergeplant.
dezen hebben al nieuwe scheuten en begint overal nieuwe bladeren te krijgen ik denk door dat zachte weer.
mijn vraag is mag ik deze nu al snoeien of moet ik toch wachten tot het niet meer vroest

groetjes rasay,
zondag 3 februari 2008 - 18:03
VTO

VTO

Buddleja (vlinderstruik) wordt best ieder jaar kortgesnoeit tot op een twintig tal centimeter boven de grond. Nu is het de ideale periode. Snoei boven enkele sterke scheuten deze zullen in de zomer overweldigend bloeien.
zondag 3 februari 2008 - 18:51
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

de vlinderstruik snoei je het beste in maart ik snoei deze dan tot op zo ongeveer een meter van de grond en elk jaar opieuw ziet hij er dan weer zo uit
[afbeelding verwijderd niet-https]

greetz Damy
zondag 3 februari 2008 - 18:58
rasay

Rasay

bedankt voor julie reactie maar de ene zegt dat het nu ideale tijd is terwijl de andere het heeft voor maar wat ik ook in mijn tuinboek heb gelezen maar het is wel zo dat ik deze planten pas vandaag hebt overgeplant en dat ze al nieuwe scheuten krijgen dus dacht ik ook dat het beter was om niet meer te lang wachten

rasay
zondag 3 februari 2008 - 21:12
rasay

Rasay

en dany mooi struik heb je daar
zondag 3 februari 2008 - 21:14
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

bedankt
maar ben je zkr dat ze nu aan het groeien zijn want dat vind ik wel een beetje raar.
waar komen deze planten dan vandaan/in wat voor klimaat stonden ze?

greetz Damy
zondag 3 februari 2008 - 21:15
rasay

Rasay

ik heb ze van een tuinier van de streek hier in limburg hij vond het ook heel vroeg maar met die zachte winters ja alles bloeit sneller zo te zien. deze planten het zijn er drie hebben al verschillende nieuwe schetuen

rasay
zondag 3 februari 2008 - 21:23
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

hmm ja dan nog persoonlijk zou ik dan tog wachten tot maart hoor.
misschien weet iemand anders raad...

greetz Damy
zondag 3 februari 2008 - 21:24
danny2

Danny2

Snoei best nu in als ze pas overgeplant zijn.
Als je planten verplant en dus wortels kwetst, kan je ook best de takken inkorten hetgeen de groei gaat stimuleren en ook de wortels. Vlinderstruik is ook niet echt vorstgevoelig en zal van deze wintersnoei echt geen nadelige gevolgen hebben.

groetjes danny
zondag 3 februari 2008 - 21:43
rasay

Rasay

dat lijk me het beste ja morgen ga ik snoeien bedankt voor julie raad
zondag 3 februari 2008 - 21:45
VTO

Tekst aangepast

VTO

Beste,

de reden dat ik ze nu zou kortsnoeien tot op twintig centimeter is dat u bij pas geplante planten een sterke bossige struik zult krijgen. Indien u ze hoger laat zal in de loop van de jaren een houten skelet te zien zijn van een meter hoog. Door nu te snoeien vooral daar ze nu al aan het uitlopen zijn beperkt u de verdamping. Zoals hiervoor beschreven zijn er een deel wortels beschadigd die nodig zijn om alle takken te voorzien van alle voedingsstoffen. indien u niet terugsnoeit is het mogelijk dat de plant een terugval zal krijgen.

De volgende jaren kunt u telkens de dikste takken terugsnoeien en een paar jongere scheuten laten staan. Het jaar daarop kunt u de scheuten die u hebt laten staan terugsnoeien en nieuwe scheuten laten staan.

Persoonlijk snoei ik alles terug tot op een paar uitlopende scheuten zo'n twintig centimeter boven de grond, waardoor ik ieder jaar een struik heb van zo'n meter tot anderhalve meter die bloeit op ooghoogte. Zo zijn de vlinder beter te observeren.

Hou met een ding rekening. Het snoeien, kweken van planten is geen exacte wetenschap. Het is dus mogelijk dat het ene systeem bij u beter werkt dan het andere, u moet dit zelf ondervinden en durven.

Hou wel in het oog, bladhoudende planten snoei je niet tijdens de winter, en snoeien na de bloei. Gezien buddleja een najaarsbloeier is dient hij gesnoeit te worden in het voorjaar.

Groeten

vto
maandag 4 februari 2008 - 15:40
Esem

Tekst aangepast

Esem

Ik zou je struik zeker nu nog niet snoeien wat men ook beweert ,het is idd.zacht, maar als er nog strenge vorst komt, wat we nooit van te voren weten ,vries je struik nog fel in met eventueel het verlies als gevolg.
Het is jou struik en jij snoeit natuurlijk wanneer je dat zelf wil,maar ik spreek uit ondervinding.
En trouwens einde maart is nog tijd genoeg.
En dat ze nu al beginnen met bladeren te vormen is normaal met dit zachte weer.
Als je hem begint te soeien is het juist gelijk of je de struik nu terug snoeit op 20 cm van de grond of 50 of een meter.
Het is wat je zelf het liefst ziet, een hogere of een lagere struik, de keuze is aan jou.
Ik snoei nooit voor einde maart en de struiken staan steeds weer mooi te bloeien.
Gr Eddy,

Wie slim is composteert
maandag 4 februari 2008 - 23:49
annis

Annis

Ik snoei mijn vlinderstruiken ook altijd pas eind maart. Ze staan nu nog volop in het blad en loopt ook uit maar snoei hem eind maart tussen de 30-50cm vanaf de grond af ook een beetje afhankelijk hoe de structuur van de takken is.
dinsdag 5 februari 2008 - 10:21
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).