Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Dat Helleborus de koningin is van de vroege lentetuin is op dit forum al meermaals bewezen met prachtige foto’s. Maar, wanneer ik door mijn tuin wandel en het prille lentemoois wil fotograferen, merk ik dat andere bloemen ook naarstig profiteren van het vorstelijk gezelschap van de helleborus. Wat wil je, wie zou niet opfleuren met deze schoonheidskoningin als goede buur? Ziehier mijn bloemlezing van deze week (soms wat wazig, maar op elke foto verzorgen, naast de hoofdrolspeler, helleborussen het achtergronddecor).
Blijkbaar ben ik niet alleen verzot op helleborussen, want deze onverwachte tuinbezoeker wou persé die beauties van heel kortbij bewonderen, ik kan hem trouwens alleen maar groot gelijk geven:
o wat is het toch heelijk die lente
hier staan in de vrije natuur wilde orchideeen
mijn zoontje en ik lopen er elke dag lang om te kijken of er al knoppen in zicht zijn
want van deze prachtige bloemen moeten we gewoon foto's gaan maken
Voor Annis: inderdaad, op foto 2 zie je Sanguinaria canadensis;
voor Vicky: foto 9 is effectief Hepatica nobilis, trouwens op foto 8 staat nog een ander leverbloempje: Hepatica americana (zou ook acutiloba kunnen zijn, moet ik eens wat beter bekijken).
Sanguinaria c. is best mooi, maar de bloeiperiode is oh zo kort, een dikke week en het is weeral voorbij. Dan is Hepatica iets dankbaarder, ik vind het een prima lentebloeier, de mooiste in mijn tuin, maar dat is heel subjectief, is H. transsylvanica Blue Eyes.
Vicky,
ik ben eens gaan opzoeken waar ik mijn leverbloempjes gevonden heb en ik heb die in de loop van de jaren aangekocht bij de Hessenhof (al jaren mijn favoriete kwekerij), Marni's, Spruyt en ook op een aantal voorjaarsbeurzen (Kalmthout o.a.).
Ik heb het assortiment van deze kweker onlangs op een beurs, net over de grens met Duitsland, kunnen bewonderen, maar eigenlijk was ik al even fel onder de indruk van de prijskaartjes als van de bloemetjes. Ik beperk me dus wijselijk tot de gangbare soorten, die zijn voor mij al mooi genoeg. Het hoeft voor mij niet altijd uitzonderlijk te zijn, gewoon is vaak ook al prima. Misschien dat ik daarom nog altijd liever enkelbloemige helleborussen zie dan die dubbele of andere dure 'specialetjes'.