menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mirabilis jalapa

Ga naar meest recente reactie

hildavw

Hildavw

[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes

Hilda
woensdag 13 augustus 2008 - 17:48
lentemode

Lentemode

Hilda,

Zijn dat nu al rijpe zaadjes ?

Uitkijkend,
Mia
woensdag 13 augustus 2008 - 18:51
kris79

Kris79

hallo mia

dat zwart bolletje dat je ziet is idd reeds een rijp zaadje,gaat erg snel bij de nachtschone,als de plant nog vol staat met bloemen en bloemknopjes staan er al reeds groene ne zwarte rijpe zaadbolletjes in van de bloemetjes die enkele dagen of weklen geleden reeds gebloeid hebben
dus het voorkomen dat er zaadjes zouden vallen en volgend jaar zouden uitkomen is niet te doen,ook al probeer je bijna dagelijks de rijpe zaadjes te verwijderen.dus eens deze plant,zal hij elk jaar weer overvloedig uitkomen.
al vind ik dit echt geen probleem die teveel zijn trek je gewoon uit of plant je elders,en diegene die op een geschikte plaats staan mogen blijven staan en groeien uit tot zeer mooie grote struiken die zeer rijkelijk bloemen geven gans de zomer lang tot tegen de vorst aan!
mooie kleur trouwens deze gele met roze gevlekte bloemen,ik heb hier roos wit gevlekte staan,en effen geel,effen ross,effen rood-roos.maar zijn nog ander kleuren,lila,wit rood,licht geel,gevlekte
mvg
kris
woensdag 13 augustus 2008 - 19:27
lentemode

Lentemode

Hallo kris,

Bedankt voor je tips !

Dat gaar hier beslist een ruilpartij worden van zaadjes van verschillende kleuren !

Groetjes,
Mia
woensdag 13 augustus 2008 - 21:22
piet1

Piet1

dag
Zijn dit ook geurende planten? Ik heb zaadjes ontvangen en de struiken zijn nu in bloei, maar geen geur. Ligt dat soms aan de kleur?
woensdag 13 augustus 2008 - 22:31
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

Nadat ik zojuist jullie berichtjes gelezen had, ben ik even naar beneden gaan kijken.
Gisteren dacht ik al wel dat er zaadjes in zaten, maar ze kwamen niet los, nu wel.
Het is maar een klein struikje, maar ik zal dus goed opletten wanneer er zaad in zit.

Maar wat ik ook eigenaardig vind, de bloemen die gisteren opengingen waren niet gevlekt, maar effen donkerroze.

En geuren doen ze ook niet

Meer kan ik er ook niet over vertellen, want het is het eerste jaar dat ik zo een plantje heb.

groetjes

Hilda

nog een vraagje : zijn die bolletjes zelf het zaadje of zitten de zaden er binnenin?
donderdag 14 augustus 2008 - 16:14
kris79

Kris79

hallo iedereen

ook,hier geuren ze niet hoor
en kan goed zijn dat je op een struik met gevlekte bloemen,ook effen bloemen tegenkomt en wel van beiden kleuren die in de gevlekte aanwezig zijn!
zal ook proberen wat zaden van de verschillende kleuren appart te verzamelen,en dan kan er idd vollop geruild gaan worden

mvg
kris
donderdag 14 augustus 2008 - 17:15
krissie

Krissie

Hilda ,

die zwarte bolletjes zijn het zaad ,
zo te zaaien als je ze wil vermeerderen .

Groetjes
Krissie
zondag 17 augustus 2008 - 11:31
hildavw

Hildavw

Hello allemaal,
Ik volg het plantje dag na dag, maar tot nu toe heb ik nog maar 6 zaadjes kunnen oogsten.
De rest zal vermoedelijk vallen als we op vakantie zijn.
Dit jaar zal ik jullie dus vermoedelijk niet aan zaadjes kunnen helpen, maar als het dan bij mij lukt, zal ik er volgend jaar wel meer hebben.

Als ik, voor we op vakantie gaan, de bloemknoppen zou uitknijpen, zouden er dan nog nieuwe verschijnen? Heeft iemand daar ervaring mee?

groetjes

Hilda
zondag 17 augustus 2008 - 12:03
kris79

Kris79

hallo Hilde

je hoeft je geen zorgen te maken over de zaden hoor,ofwel moet je een erg lange vakantie geboekt hebben,maar deze plant blijft nog doorbloeien tot tegen de vorst hoor!
dus vermoed dat je na je vakantie nog zeden genoeg zult kunnen oogsten
prettige vakantie alvast!
mvg
kris
zondag 17 augustus 2008 - 12:54
kaje

Kaje

Sinds afgelopen week zijn er in mijn plant nu zaadjes te vinden.
Misschien een leuk idee om zaden van verschillende kleuren te gaan ruilen ??

Dit is de kleur die ik heb:

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 20 augustus 2008 - 17:34
annis

Annis

Mooie foto's van deze nachtschone.

@Hilda dat is een apart kleurtje.

@Kaje mooi frisse kleur dat harde rose.

Is het niet zo dat deze plant alleen s'avonds geurt. Hij heet niet voor niets nachtschone. Dit is hetzelfde bij de Nicotiana en de Brugmansia die beginnen eigenlijk ook pas tegen de avond te geuren. Het is wel dat ze bij warmer weer meer gaan geuren.
maandag 25 augustus 2008 - 16:22
Lysianthus

Lysianthus

Ja, het is zo Annis, ze ruiken maar pas tegen de late namiddag maar dan wel zaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaalig, ze sluiten zich ook "s nachts.
Ik heb dezelfde van Kaie verleden jaar gehad maar die stond vooraan in mijn border ik begon maar pas te tuinieren en had op de markt 3 bloembollen gekocht tegen dat ik ze ging planten , wist ik niet meer wat het was, dus heb ik ze zomaar ergens gezet, je kan je wel inbeelden toen die opkwam dat ik me een hoedje schrok van de omvang
Mooi was hij wel en zalig ruiken deed hij ook wel tot aan de herfst zoals hierboven beschreven.
maandag 25 augustus 2008 - 17:24
rialle

Rialle

Ook ik heb hem voor het eerste jaar in de tuin. Gezaaid (met zaad van Ines) voorjaar '07 en in de herfst uitgeplant in volle grond. Het is een schitterende plant geworden met vele roze/witte bloemen die 'savonds inderdaad heerlijk ruiken. Ik zal ook proberen zaad te nemen om te ruilen, want er worden hier wel hele mooie kleuren genoemd........
Mijn camera heeft nog steeds kuren (word tijd voor een nieuwe) maar ik zal proberen een foto te nemen en te plaatsen.

Groetjes Rialle
zondag 7 september 2008 - 14:27
cee

Cee

Kent er iemand de exacte naam van de mirabilis op de eerst foto in dit topic?
Die met de rood gele bloemen.

Ik heb net dezelfde in m'n voortuintje staan, komt daar overal in grote getallen naar boven.

Ik heb nog een andere soort maar daar zitten nog geen bloemen aan, dus zal ik nog een beetje geduld moeten hebben.

groeten
maandag 26 juli 2010 - 11:02
Vlinderr

Vlinderr

Mirabilis Marbles
maandag 26 juli 2010 - 12:50
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).