menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Amaryllis belladonna

Ga naar meest recente reactie

noel1

Noel1

Met het mooie weer van gisteren, vlug een foto genomen

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 17 september 2007 - 12:22
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Mooie bloemen, heb je die in volle grond of in pot ?

heb iets gevonden over de Amaryllis :
http://www.tuinadvies.be/planten_amaryllis.htm
maandag 17 september 2007 - 13:34
noel1

Noel1

Hallo Chantal,
Deze amaryllis staan al enkele jaren in volle grond en ze blijken ook redelijk winterhard te zijn, zodanig dat ik ze nu niet meer afdek in de winter. Ze staan wel op een beschutte plek in mijn tuin.
Kijk eens naar de auteur van dat artikel.
Groetjes
Noel
maandag 17 september 2007 - 16:56
Bowie

Bowie

Jij bent de auteur van het artikel!

Mooie kleuren.
maandag 17 september 2007 - 16:59
noel1

Noel1

Ik heb ook nog de witte soort of zou moeten wit zijn, want hij heeft nog niet gebloeid. Staat nochtans reeds 4 jaar op de zelfde plaats. Dus: nog een beetje geduld zeker?
Noel
maandag 17 september 2007 - 17:22
minouke

Minouke

Hé Noel, dat is een goei ! ik dacht zo van dat is een interessant artikel van de Amaryllis om te vermelden

Ik wist niet dat sommige in de winter buiten mochten blijven
dinsdag 18 september 2007 - 08:58
noel1

Noel1

Toch wel Chantal. Ze zijn redelijk winterhard. Misschien is het wat moeilijker in zware klei en in de kempen, maar in mijn zandgrond in w. vlaanderen blijven ze jaar na jaar terugkomen.
Groeten
Noel
dinsdag 18 september 2007 - 20:40
ines

Ines

Mmm... kleuren naar mijn hart, mooi!!!
Worden deze ook met gemak door slakken en andere geschonden of volledig opgegeten?
woensdag 19 september 2007 - 20:44
noel1

Noel1

Wel Ines, nu je het vraagt: ik had er nog niet bij stilgestaan, maar deze planten blijven wel gespaard van de slakken. Misschien komt het ook omdat de bladeren in de zomer verdrogen en afsterven zoals bij veel lentebloeiers. Deze is een 'naaktbloeier' dwz. dat de bloemstengels rechtstreeks uit de grond komen en er nog geen bladeren gevormd worden. de bladeren komen pas later en groeien gans de winter tot in mei.
Groeten
Noel
woensdag 19 september 2007 - 22:57
ines

Ines

Bedankt Noel...
Ja, das zeker een bescherming omdat die zo laat blad hebben...
Nog een vraagje wat gebruikt U om die in de winter te beschermen en hoelang blijft die bescherming op die plaats?
donderdag 20 september 2007 - 22:25
noel1

Noel1

De eerste jaren bedekte ik ze met droge bladeren en wat sparretakken zodat de bladeren niet zouden weg waaien. De laatste jaren bedek ik ze helemaal niet meer. 't waren wel zachte winters maar in februari 2006 heeft het wel -7 gevroren. Aan de grond misschien wel -10! Ze verliezen wel een paar bladeren maar herstellen snel wanneer het weer warmer wordt.
Groeten
vrijdag 21 september 2007 - 00:46
ines

Tekst aangepast

Ines

Ha das goed nieuws... dan probeer ik de Crinums over te houden zonder bescherming, ik geloof dat het familie is van de beschreven soort dus zou dit ook moeten lukken.
vrijdag 21 september 2007 - 13:46
noel1

Noel1

De crinums staan bij mij ook al enkele jaren in volle grond. Maar bij jou met die zware kleigrond??
Zeker een plantgat maken van een halve meter diep en op de bodem steenpuin en zand strooien. Dan opvullen met de helft potgrond en de helft tuigrond. Stagnerend water is soms slechter dan koude.
Groetjes
Noel
maandag 24 september 2007 - 14:06
ines

Tekst aangepast

Ines

Hoi Noel ik heb ze al 3 jaar geleden geplant en een plaats gegeven die hoger ligt dan de rest en in tamelijke zandige samenstelling zodat de drainage beter is en tot nu toe gaat alles goed, verleden jaar compost en mest rond de planten en gedeeltelijk ingeharkt, in de winter afgedekt. Dit jaar probeer ik zonder...bedankt in ieder geval voor de toelichting.
maandag 24 september 2007 - 16:51
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).