Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
de passieflora doet het goed dit jaar, ik heb voor het eerst gelijktijdig bloei met de blauwe en de witte soort, de Constance Elliot. en de bloei is al een hele tijd bezig, ook tot groot plezier van de hommels.[afbeelding verwijderd niet-https]
Is best leuk dat ze beide door mekaar kunnen groeien, dan zijn de vruchten voller en beter door de kruisbestuiving en beide zijn goed wintervast, zodat je er jarenlang plezier van hebt.
Zeg Martine, ik heb toevallig vandaag 2 passieflora, zijnde gekende blauwe/paarse die ik vorig jaar september heb gestekt nu op de plaats gezet. Bedoeling is dat die een zijkant van een open terras gaan opfleuren. Ik vraag mij nu af in de winter behouden die dan hun blaren. Ze staan in volle grond met de bedoeling dat ze daar ook overwinteren.
echt goed heb je er niet aangedaan om die passiflora's nu nog buiten te planten. Het zou veel beter zijn dat in mei of juni te doen zodat ze zich goed kunnen inwortelen wat nu slechts heel beperkt zal zijn.
Als we nog zulke zachte winters krijgen als vorig jaar zal dit wel geen problemen geven.
Ook aan de oorsterzijde zullen ze het wel doen mits er bij vorst niet direct de ochtend zon erop schijnt.
In de winter gaan zijn allicht hun blad behouden als het niet meer dan -7° wordt.
Inderdaad afhankelijk van koude of zachtere winter. in een strenge winter dek ik ze toch wel wat af aan de voet.
de houten schutting staat als windscherm op het terras, ze krijgen voldoende zon en toch de beschutting van het houten scherm. deze zijn aan de oostkant aangeplant en groeien , en bloeien aan beide zijden van de schutting.
Martine
Of heeft er iemand 1 op het oosten , ik heb daar nog een plekje over
bij ons staan er zelfs in de zuidkamer, maar tegen een draad die eigenlijk de noordkant is, en waar de buur op 1m er achter sparren staan heeft. En die doen het ook schitterend. Maar er stonden blauwe vroeger ook zuidwaarts en oostwaarts en die deden het allemaal nog beter. Maar ook al staan ze op de noordkant van die tuinkamer, daar is toch steeds min of meer een afgesloten lucht
hallo,
ik heb al jaren( 7à8 jaar) een passieflora staan,
elk najaar snoei ik hem drastisch in.
In het voorjaar loopt hij terug uit ,de groei is dan niet in te tomen.
elk jaar honderden bloemen,maar nooit vruchten gehad .
Nu , tot mijn verbazing op de ganse plant 1 vrucht ocharme .
Hoe komt dit ? moeten er meerdere planten staan omwille
van de bevruchting ? of moet ik een handje toesteken ?
Nu ik 1 vrucht heb ,wil ik er volgend jaar graag meer.
Groetjes
Krissie
hallo,
ik heb al jaren( 7à8 jaar) een passieflora staan,
elk najaar snoei ik hem drastisch in.
In het voorjaar loopt hij terug uit ,de groei is dan niet in te tomen.
elk jaar honderden bloemen,maar nooit vruchten gehad .
Nu , tot mijn verbazing op de ganse plant 1 vrucht ocharme .
Hoe komt dit ? moeten er meerdere planten staan omwille
van de bevruchting ? of moet ik een handje toesteken ?
Nu ik 1 vrucht heb ,wil ik er volgend jaar graag meer.
Groetjes
Krissie
de passiflora die ooit op de zuidkant stond, droeg heel wat vruchten in vergelijking met die die op andere plaatsen staat