menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beestjes op zuring en rabarber

Ga naar meest recente reactie

jc

Tekst aangepast

Jc

Op bijgaande foto's zie je een groene kever en een soort haantje (het zuringhaantje?) Zij houden wel van de bladeren die ze gretig perforeren.
Wat hieraan doen?

Jean-Claude

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 2 juni 2007 - 18:52
jc

Jc

het haantje wil er nog niet opstaan even wachten dus
JC

zaterdag 2 juni 2007 - 19:26
annd6

Annd6

Is het deze foto die je op het forum wou?
Sorry dat het even geduurd heeft maar er stond geen tekst bij de foto, het blad was zwart.
Groetjes
Ann
zaterdag 2 juni 2007 - 23:20
corrielat

Corrielat

Halo jc,

Ik vind het vreemd dat er beestjes van jou rabarber snoepen, ik heb ook rabarber staan en nog nooit een beestje gezien, en zo als de meeste hier op het forum wel weten ik gebruik nooooooooit gif als ik ergens een beestje in heb, alleen de vingertjes, en mijn rabarber?????? daar heb ik al heerlijk zelf van gesnoept,
zaterdag 2 juni 2007 - 23:26
jc

Jc

Ja Ann de mail was van mij- bedankt!
De zuring is gewoon geperforeerd en dat is niet te eten dus.
Jean-Claude
zondag 3 juni 2007 - 04:34
annd6

Annd6

Jean-Claude,
graag gedaan!
Ik kreeg net weer een mail van je maar helaas weer een zwarte bladzijde....
dus probeer nog eens of via het eerste mailadres?
Ann
zondag 3 juni 2007 - 04:44
jc

Jc

het ging weer over het plaatsen van die foto Ann maar dat had je zelf al ondertussen prima voor elkaar gekregen vaarvoor dank.
Ik hoop dat iemand me zal kunnen helpen met die besstjes. Ik wil wel weten of dat 'haantje' wel kwaad kan.
Ik probeer een aftreksel van rabarber anders. Pyretum doodt ook de goeie insecten.
groet
Jean-Claude
zondag 3 juni 2007 - 06:12
jc

Jc

corrielat
ik vind het ook vreemd want ik heb al 5 jaar prachtige rabarber staan die ik nu aangevuld had met een vroege, halfvroege en late soort.
De parasieten hebben zich gewoon verplaatst op een ervan want die staat naast de zuring.
Jean-Claude
zondag 3 juni 2007 - 06:17
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

het is hetzelfde zuringhaantje dat bij ons al de bladeren van de naar muntruikende Calamintha nepeta opwreet
donderdag 21 juni 2007 - 06:06
jc

Jc

en niemand die raad wist?
Er is nu gen zuring meer ...
Jean-Claude
zondag 24 juni 2007 - 03:58
annd6

Annd6

Oei Jean-Claude,
ik ben een paar dagen niet op het forum kunnen komen omdat mijn man een operatie heeft moeten ondergaan.
Blijft er niets over van de planten?
Ik heb in een boek het volgende gevonden:
de haantjes vangen met de hand, eventueel een lichte doek onder de plant leggen om ze beter te zien.
Bij overmatige schade kun je pyrethrinen gebruiken.
Groetjes
Ann
zondag 24 juni 2007 - 16:41
Rodger

Rodger

Is het deze foto die je op het forum wou?
Sorry dat het even geduurd heeft maar er stond geen tekst bij de foto, het blad was zwart.
Groetjes
Ann

Dat beestje is een van de vele soorten wantsen die onze planten perforeren.
maandag 25 juni 2007 - 21:35
jc

Jc

bedankt Ann - tja, er is niets eetbaars meer over.
Nu is het ook de zaadvormingtijd natuurlijk en er gaat heel veel energie naar de zaadstengels die je bijna dagelijks moet afknippen. De nieuwe bladeren zijn dus relatief klein en hapklaar voor de wantsen. De meeste oogst hebben we vooral vanaf de vroege lente tot nu. Dus dat verwondert me niet. Pyrethum heb ik al gebruikt (maar je moet ze wel raken dan want anders werkt het niet), maar ze hebben zich goed verstopt denk ik (ofwel zijn het de kleinkinderen), want ogenschijnlijk was de populatie weg maar de perforatie bleef al zag je ze niet (door het weer?.

Ik denk van nieuwe plantjes te zetten op een andere plaats en de oude planten te verwijderen want dit zijn nog de moederplanten van zowat 5 jaar oud en die zijn misschien haardplanten geworden in de winterperiode. De fout is misschien ook dat ik de zuriing en de rabarber op dezelfde plek laat staann in tegenstelling tot andere groenten ? Ik weet niet of je met dat zaad te drogen al in de winter (of ervoor?) makkelijk nieuwe plantjes in de serre kan kweken?
Het allerbeste nog met je man, Ann.
groetjes
Jean-Claude
dinsdag 26 juni 2007 - 16:50
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Dankjewel Jean-Claude,

het gaat goed met hem, het ergste is voorbij.

Wat je planten betreft, ik heb helaas geen ervaring met zuring noch rabarber, hopelijk kan iemand anders je een antwoord geven.

Groetjes
Ann
dinsdag 26 juni 2007 - 17:44
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).