Dat is een tuinloopkever.
Afhankelijk van het type grond kan je aaltjes inzetten die parasiteren op slakken. Die werken het best als je ze in oktober of in maart-april uitzet. Als er geen slakken meer te vinden zijn, sterven de aaltjes ook uit. 't Werkt alleen niet goed op dichte grond (zoals klei).
Als je in je favoriete zoekmachine "aaltjes tegen slakken" intikt, vind je zo een aantal adressen waar je ze kan kopen.
Met Escar-Go en gelijkaardige producten toch een beetje uitkijken. Het ijzerfosfaat dat dodelijk is voor slakken is inderdaad ongevaarlijk voor o.a. egels, katten, kinderen..., maar andere bestanddelen van die korrels zouden niet onschadelijk zijn voor regenwormen (de diersoort die in de test nagekeken werd) en dus mogelijk ook niet voor een aantal andere organismen.
Ik heb nog geen 50 berichten geschreven en kan daardoor geen links meegeven, maar als je in je zoekmachine "the relative toxicity of metaldehyde and iron phosphate-based molluscicides to earthworms" ingeeft, kom je meteen bij het artikel van Ohio State University uit. Als je liever een nederlandstalige samenvatting leest, dan vind je er eentje met de zoekterm "Diervriendelijke pesticiden? - III ".
Toch maar spaarzaam gebruiken dus.
Nog een paar dingen die kunnen helpen:
- planten 's morgens gieten i.p.v. 's avonds (slakken houden van vocht en het zijn nachtdieren, dus als je 's avonds water geeft, maak je het hen aangenamer)
- planten vermijden die slakken aantrekken (coniferen, klimop...)
- slakken houden niet van salie, tijm, knoflook, hysop, oost-indische kers... die zou je rond gevoeligere planten kunnen zetten
zelf had ik in mijn vorige moestuin (we zijn ondertussen verhuisd)) merkelijk minder slakken nadat ik tussen het gazon en de moestuin een bloemenboordje van zo'n 40 cm had gemaakt.
- laat plantenafval liggen, dan hebben de slakken wat anders te eten dan jonge blaadjes
- strooi grasmaaisel rond de planten
ik gebruikte dat op de paadjes tussen de bedjes (helpt ook om minder vuile voeten te krijgen) en rond aardbeien. (Helaas een mulchmaaier gekocht toen de grasmachine het begaf. Is minder werk, maar nu heb ik dus ook geen grasafval meer.)
- scherpe of korrelige voorwerpen rond planten strooien zou ook helpen (scherp zand, koffiedik, sparrennaalden, zagemeel, eierschelpen...)
- in de tuin webwinkel van tuinadvies staan ook een aantal producten die hulp beloven. (In het zoekvenstertje "slakken" ingeven.)
Maar vooral: niet vergeten dat de meeste slakkensoorten eerder je vriend zijn dan je vijand. 't Zijn echte opruimers en je wil ze waarschijnlijk niet allemaal kwijt.
In Nederland staan er bovendien 41 van de 93 soorten inheemse landslakken op de Rode Lijst (lijst met bedreigde dier- en plantensoorten). (Zoekterm: "Nederlandse Rode Lijst (weekdieren)")