off-topic is geen probleem toch??
Zolang maar duidelijk is dat het off-topic is.
Voor het houden van bijen in woonwijken moet je de zgn APV raadplegen. De Algemene Plaatselijke Verordening van je dorp/stad. Daarin staat bijvoorbeeld dat je wel bijen mag houden maar dat ze minimaal 30 meter van bewoonde gebrouwen of de openbare weg moeten staan. Tenzij je voor een afscheiding zorgt die tenminste 2 meter hoog is waardoor de bijen op die hoogte wegvliegen en ook weer terugkomen. Die twee meter is met nadruk gekozen omdat de meeste mensen geen twee meter groot zijn en bijen op die hoogte die plek niet meer zien als hun territorium. Meer dan twee kasten zou ik nooit in een woonwijk neerzetten.
Overigens moet je, voordat je die kasten gaat neerzetten in de buurt gaan kijken of er genoeg te halen is voor de beestjes. Een woonwijk is in die zin beter dan het platte land omdat mensen hun tuinen vol zetten met de de laatste mooi bloeiende planten van het tuincentrum. In tegenstelling tot het platteland (buitengebied) waar monocultuur heeft toegeslagen en het voor de bijen uitziet als een desolate woestijn van mais en/of aardappelen.
Het is overigens altijd aan te raden eerst op een cursus te gaan voordat je daadwerkelijk met bijen aan de gang gaat. Je moet een aantal dingen weten van een bijenvolk zodat je later in het seizoen beter kunt bepalen wat voor handelingen je moet uitvoeren. Het beste is een 10-daagse behandelingsplan maar om de 7 dagen kan ook nog net. Dit ivm het feit dat een koninginnedop er 14 dagen over doet om uit te komen (nieuwe koningin, oude vertrekt, en dan heb je een bijenzwerm (de grootste van dat jaar)(en dat wil je niet in een woonwijk)). Ook moet je aan varroabehandeling doen en van dat soort zaken.....
Hoe lang je ermee bezig bent.... 1 kast 'n uur in de week, denk ik zo. Maar let wel, als je eenmaal gestoken bent door het bijenvirus dan ben je er nog niet vanaf, weet ik uit ervaring. En daarnaast kun je er natuurlijk ook nog eens alergisch voor zijn. Dat was bij mij ook het geval maar gelukkig hebben ze daar een prima behandeling voor (duurt wel 3 tot 5 jaar, maar je moet er wat voor over hebben).
Tot zover off-topic....