Hello uncas,
Ja, veel vragen als men begint, Kijk eens naar de site van Semailles een Belgische biologisch zaden leverancier waar ik ook koop. Je zal daar al wat raad vinden omtrent het zaden en de variëteiten zomer of winter spinazie bv. Beter tegen bestand tegen hitte of koude en zo. Ook belangrijk om niet te vlug in graan op te komen.
De bemesting doet men best in de herfst maar indien het nieuw bouwgrond is kan je een gebruiksklaar mengsel vinden om voldoende voeding aan je groenten te geven. Heb het nooit gebruikt, maar horen zeggen dat goed helpt.
Al dan wel of niet inheemse groenten en fruit kweken is een filosofische of gezondheid keuze waar iemand anders moeilijk raad op kan geven.
De frambozen zou ik niet in de moestuin zetten, goede informatie omtrent het kweken van deze vrucht vind je in verschillende sites.
Voor de vruchtwissel idem, zal zien of ik wat info kan scanneren en doorgeven.
Ook interessant, vooral tegen ziekten en plagen, sommige groenten groeien niet goed naast elkaar, ander beter, ken de Nederlandse term er niet voor maar zal het opzoeken.
Persoonlijk zou ik geen buxus planten maar, vaste of jaarlijkse planten, die de bestuivigers aantrekken en dan toch een goede verluchting niet lemmeren.
Ieder jaar een plan houden met wat op elk perceel geteeld werd.
Kolen zijn niet moeilijker dan andere groenten hoor, mag je ook dit jaar doen, lekker voor deze winter.
Alles opschrijven zou te lang duren maar, ga eens zien of ik je titels van enkele boeken en namen sites in het Nederlands kan geven.
Velt ken ik ook, heb twee boekjes van hen.
Prettige avond.