Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
aanwijzing van te weinig kalk Berenice.
De lege schalen van de eieren mag je ook terug geven maar in stukken genepen.
In een boek over kippen staat er dat als je de schalen nog herkenbaar in hun eivorm aan hun geeft dat ze hun eieren zouden kunnen opeten.
de kippen hebben een groot graspark , en gewone gemalen gebroken maisvoer
als ik wat sla gooi eten ze het meestal niet op
ik zal zeker voor kippegrint zorgen
dank aan allen
Als je de eierschelpen fijnstampt en zeer goed droogt, kan je die teruggeven. Ze zijn er gek op. Die dunne schaal (windei) kan ook het gevolg zijn van de start van een nieuwe legperiode.Volgens mij is grit meer om het eten te vermalen, verteren in hun maag.
heb mijn kippen ook een tijdje op enkel gebrokjen granen gevoerd (naast het keukenafval), maar dat gaf de nodige problemen. De verendracht was niet zoals het moest en de kalk werd zeer dun (tot onbestaande).
Enkel grit toevoegen heeft het probleem een beetje verholpen, al blijft die kip (ondertussen lopen er ook andere rond) wel nog altijd vrij dunne kalk rond de eieren maken in vergelijking met haar collega's.
Ben legkorrel (50/50 gemengd met gebroken graan, en grit) beginnen geven omdat men me ondertussen verteld had dat enkel gebroken granen onvoldoende is als voeding.
Nu blaken ze van gezondheid,...
@ BOSVROUW: Volgens mij is grit meer om het eten te vermalen, verteren in hun maag.
Er is schelpengrit en er is maagkiezel.
► Schelpengrit zijn schilfers,
► maagkiezel zijn steentjes.
De steentjes dienen voor de vermaling van het voer. De schelpen dienen als kalkbron.
De zak die ik koop daarin zitten beide gemengd.
In het geval van Berenice zal de maagkiezel niet echt nodig zijn omdat de kippen in de vrije natuur wel steentjes genoeg zullen vinden, maar het schelpengrit blijft nuttig.