menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Krielkippenras dat niet te veel scharrelt

Ga naar meest recente reactie

Nihao

Nihao

Heb ergens opgevangen dat japanse krielkippetjes niet of nauwelijks de grond omwoelen, maar klopt dat ?
donderdag 11 augustus 2011 - 09:06
cetinel

Cetinel

en welke zijn japanse krielkippetjes??(ras) want "een japans krielkippetje" op zich bestaat niet echt...
rassen met voetbevedring krabben de grond minder kapot dan andere rassen.
als ge kippetjes zoekt ide en heel mooi zijn en je planten niet verruineren,denk dan eens aan baardkrieltjes(ukkelse,grubbe,sabelpoot...)
donderdag 11 augustus 2011 - 11:54
daggie01

Daggie01

sabelpootkrielkipjes kunnen niet zo heel erg de grond omwoelen vanwege de veren aan hun poten
donderdag 11 augustus 2011 - 18:47
dendrodan

Dendrodan

Chabo's en zijdehoen doen dat ook niet.
Dat zijn de 2 die ik wist, maar wist niet dat sabelpootkrieltjes dat ook niet deden.
donderdag 11 augustus 2011 - 20:22
stoffelmans

Stoffelmans

Iemand een idee welke van die kipjes (die nauwelijks scharrelen) het meeste eieren leggen? Wij zoeken een ras dat vrij in de tuin mag rondlopen, samen met de konijntjes die ook volledig vrij zijn.
donderdag 25 augustus 2011 - 13:52
daggie01

Daggie01

wij hebben altijd sabelpootjes gehad
we hadden 3 dametjes en die legde 6 van de 7 dagen een ei
dus 18 eitjes in de week
was voor ons meer als voldoende
donderdag 25 augustus 2011 - 16:25
BOSVROUW

BOSVROUW

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum.Dit ras noemt Chabo. Ik kweek ze zelf. Ze hbben zeer korte pootjes, vandaar dat ze niets kapotscharrelen, maar wel slakkeneitjes opeten. Bij mij lopen ze los in de tuin tussen de honden en de kat. het zijn zeer mooie zeer kleine kipjes, je hebt ze zelf met krulveertjes.
dinsdag 27 september 2011 - 11:19
stoffelmans

Stoffelmans

Bedankt voor de reacties!

@bosvrouw: leggen die ook elke dag een ei?
dinsdag 27 september 2011 - 11:50
BOSVROUW

BOSVROUW

In de winter had ik geen eitjes, in het voorjaar zeer veel, heb wel verschillende hennetjes. Heb ze dan laten broeden. Tijdens broeden en de eerste 2 maanden dat de kuikens groeien, leggen ze ook niet; sinds verleden week heb ik terug een par eitjes per dag!
dinsdag 27 september 2011 - 20:33
cetinel

Cetinel

zelfs de speciaal voor de eileg gekweekte leghybriden hebben een legstop hoor,er is geen enkele kip die 365 dagen per jaar een ei legt,en das maar goed ook! ocharme anders die beestjes..
als ze kuikentjes hebben,tijdens de rui en in de winter leggen kipjes niet of zeer weinig,ze hebben hun energie dan nodig voor zichzelf...bovendien leggen ze eigenlijk om zich voort te planten,en aangezien kuikentjes in de winter niet zo snugger is als kip zijnde,is het logisch dat ze in de winter nauwelijks leggen,maar in het voorjaar des te beter.
bovendien is het zo dat zowat elke hen ongeveer een even groot aantal eieren kan leggen,alleen hangt er maar vanaf gedurende welke tijdspanne ze dat doen,hybriden zijn heel snel "uitgelegd" terwijl raskippetjes minder snel achtereen leggen,maar wel langere tijd(jaren)zonder kwaliteitsverlies...
chabos zijn leuke kortbenige kippetjes...
dinsdag 27 september 2011 - 20:45
stoffelmans

Stoffelmans

Ok, bedankt. Chabos word wel een serieuze kanshebber dus!
dinsdag 27 september 2011 - 22:07
Bromelia

Bromelia

Heb zelf ook enkele krielsoorten zoals ukkelse baardkrieltjes,sabelpootjes en cochinkrielen,deze hebben allen voetbevedering waardoor ze geen grondwoelers zijn.
De ukkelse baardkriel is een klein kipje.
Gewicht haan : 750 gram
Gewicht hen : 550 gram
Eieren per jaar : +- 140

De sabelpoot kriel is iets groter.
Gewicht haan : 850 gram
Gewicht hen : 650 gram
Eieren per jaar : +- 150

De cochinkriel is het grootst.
Gewicht haan : 1100 gram
Gewicht hen : 900 gram
Eieren per jaar : ±180

Dieren te koop, te ruilen, gratis of gezocht

zondag 2 oktober 2011 - 03:43
BOSVROUW

BOSVROUW

Ja hoor, dat klopt, hebben zeer korte pootjes. Slakkeeitjes verdwijnen als sneeuw voor de zon!
zondag 2 oktober 2011 - 09:30
stoffelmans

Stoffelmans

Bedankt voor het uitgebreide overzicht, Bromelia!
zondag 2 oktober 2011 - 19:18
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).