Zou jij graag de hele tijd alleen zijn? Haal er een vriendje bij en het zal waarschijnlijk wel beter worden (:
Dat is niet waar; ik heb een jack russel en een teckel en de teckel blaft even hard, met of zonder maatje.
Vaak jutten ze elkaar zelfs nog op.
Wat bij mij (een beetje) werkt is de ruimte te beperken waar ze 'over hoeven te waken'(voor hun gevoel dan), dus bijvoorbeeld alleen een gedeelte van de woonkamer, met gordijnen dicht, zodat ze niemand zien die langskomen en dan de TV normaal volume aan.
Mijn kids kijken vaak TV, dus de honden herkennen het geluid en voelen zich minder onzeker. Minder alleen gelaten.
Geen buur die klaagt over de TV hoor.
Daarbij geef ik de honden elke morgen een klein koekje met op ieder 2 druppels bachbloesem. Daar worden ze niet heel rustig van, maar haalt wel het scherpe randje van de stress eraf.
En ik zorg dat ik niet al te lang weg blijf en zo wel, dat ik dan een oppas heb, of ze mee kan nemen.
Als je een dier in huis neemt, neem je de verantwoordelijkheid op je om ervoor te zorgen. Het is geen schilderij voor aan de muur waar je af en toe naar hoeft te kijken natuurlijk. En als je geen tijd hebt voor dieren, dan is het beter er geen te nemen, want zelfs een vis moet regelmatig eten en een schone kom..... okee, geen aai over de bol, maar toch aandacht.