Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ja dat moet ik ergens nog liggen hebben...maar ik moet het opzoeken.
Stuur maar een mailtje met Uw adres, Uw Nickname en Uw ledennaam...ondertussen zoek ik het zaad
Bwa ik weet niet hoe ge zaad van de plant afhaalt of stekt ofzo ... ma er staan nu ongeveer zo'n 40 bloemknoppen op . En er zijn er al drie uitgebloeit.
Ik ben nog maar 4 maand bezig met vleesetende planten en toevallig ook een mimosa pudica. Als er iemand mij da uitlegt tot in detail hoe ik een mimosa moet stekken of zaad afhalen en bewaren dan wil ik da wel proberen ...
Dan snij ik er wa stekken af en breng die op in een goede warme serre (van mijn opa) of plant da zaad of zo .. your wish is my command.
by the way, die plant groeit als KOOL.
Kga toch net beginnen met stekken van mijn "Drosera Capensis" voor volgend jaar in het voorjaar, dus extra uitleg is welkom.
Om zaadjes te krijgen is bestuiving nodig. Wanneer iemand langs de plant loopt en zo voor een kleine luchtverplaatsing zorgt, dan is dat al voldoende om het stuifmeel in de lucht te brengen. Om extra veel zaadjes te krijgen kunnen bloemen van verschillende planten tegen elkaar gehouden worden. Dan is het mogelijk om tot ongeveer 20 peulen met elk 3 of 4 zaadjes aan een bloemknop te krijgen.
Wanneer de zaadjes in het voorjaar zijn gezaaid in zaai en stekgrond, dan is het mogelijk dat de planten aan het eind van de zomer gaan bloeien.
Dat had ik ook al gevonden maar ik heb maar 1 plant. Is het zinnig van er eens een zijtakje eraf te scheuren, baardje eraf te snijden wat "wortelpoeier" der aan en in vochtige , voedzame grond te steken ? Op 4 maand tijd is de plant 40 centimeter gegroeid. Wacht ik dan misschien beter tot volgend jaar. En moet ik an stekken met een zijtak ; of een van de drie hoofdtakken, een bloemstengel staat er niet op .... en ik wil mijn plant ook niet dood doen ...
En hoe zie ik waar het zaad van een mimosa zich bevindt ... ?