menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witte schimmel op cactus

Ga naar meest recente reactie

elzemanneke

Elzemanneke

Reeds verschillende cactussen werden aangetast door deze ziekte.
Ik heb reeds navraag gedaan op de club maar we komen er niet uit wat het is en hoe het te bestrijden.
Weten jullie over welke plaag we het hier hebben?
Johan undefined null
http://yfrog.com/1sherschaaldekopievanpictj
zondag 7 februari 2010 - 14:28
printemps

Printemps

http://img64.yfrog.com/i/herschaaldekopievanpict.jpg/

Ik heb je foto aanklikbaar gemaakt


Ik denk dat je wolluizen hebt

mvg
zondag 7 februari 2010 - 14:53
Pieter

Pieter

Hoi,
je foto is niet heel duidelijk, maar dat lijkt wel op schildluis. Om zeker te zijn zou je een duidelijke foto moeten posten. Maar als het dat is zouden ze dat toch moeten herkennen in de club ... dat is één van de gemakkelijkst te herkennen aandoeningen op cactussen. Is in dat geval trouwens geen ziekte, maar een plaag, te bestrijden met een systenisch insecticide en nadien de dode schildjes afborstelen.
zondag 7 februari 2010 - 15:42
elzemanneke

Elzemanneke

dit fenomeen is inderdaad reeds herkend als schildluis maar ik had hier zo mijn twijfels over omdat mij gezegd werd die luizen te bestrijden met Confidor(het wondermidel) wat zodus niets heeft uitgehaald.
Ik heb gegoten en later nog eens,gespoten met de rugsproeier omdat dat mee effect zou hebben.
Niets was dus minder waar en heb er een cactus van meer dan een meter bij ingeschoten en nu doet dit beestje zijn ronde in de verzameling.
Hoe krijg ik dit ongedierte klein,Pieter,wat gebruik jij want ik zou niet graag de hele verzameling ten onder zien gaan aan die plaag.
Groetjes,Johan
maandag 8 februari 2010 - 17:29
Pieter

Pieter

Confidor is een heel goed middel, maar zoals tegen elk product kunnen er resistenties optreden. In dit geval zal het niet meer werken en haalt het dan ook niets uit de dosis te verhogen (nooit doen trouwens) of vaker te herhalen.
Wanneer heb je die confidor trouwens aangegoten? Want in de rustperiode zal er niet voldoende opname zijn door de wortels om het te laten werken. In rust kan je in principe enkel via contactinsecticiden werken en dat lukt niet goed bij schildluis. Op Opuntia wordt ook soms insecticide olie gebruikt, maar dat kan in sommige gevallen ook schade geven aan de plant. Op andere cactussen zou ik het zowiezo niet gebruiken.
Let wel, ook al zijn de luizen dood, de schildjes blijven zitten tot die door verwering en zo afvallen.
Als het maar één plant is kan je eventueel meet een tandenborstel alles afborstelen en nadien met een contactinsecticide behandelen.
maandag 8 februari 2010 - 17:38
elzemanneke

Elzemanneke

ik heb dat gieten en spuiten in de loop van de zomer gedaan maar zoals je zei kunnen ze er resistent tegen worden.
Wat is nu juist een contactinsecticide en welk merk is afdoende?
maandag 8 februari 2010 - 17:51
Pieter

Pieter

Ja provado is imidachloprid, maar dan de Belgische merknaam van Bayer.
maandag 8 februari 2010 - 18:01
elzemanneke

Elzemanneke

ok jongens,
zal dat eens uitproberen, op hoop van zege.
Dank je wel voor jullie reacties,
Johan
maandag 8 februari 2010 - 18:22
jumperke

Jumperke

Beste,

Provado is praktisch hetzelfe product als confidor en 9 kansen op de 10 zullen je planten er ook niet mee geholpen worden. Indien U wilt kan ik U morgen enkele merknamen van goede insecticide's bezorgen, want ik heb mijn catalogus nu niet bij mij thuis liggen.

jerko
maandag 8 februari 2010 - 20:51
elzemanneke

Elzemanneke

ok,laat maar komen,hoe meer bronnen,hoe meer kans op genezing.
maandag 8 februari 2010 - 21:50
jumperke

Jumperke

Hier enkele producten tegen schildluizen:
-Calypso: maag- en contactinsecticide met werkzaam bestanddeel thiacloprid
-Decis: contactinsecticide met werkzaam bestanddeell Deltamethrin
-Karate: contact- en maaginsecticide met werkzaam bestanddeel lambda-cyhalothrin
-Mesurol 500SC: maag- en contactinsecticide met werkzaam bestanddeel Methiocarb

jerko
dinsdag 9 februari 2010 - 20:44
Pieter

Pieter

Jerko, ik weet niet hoe het in België zit, maar hier in Spanje zijn dat producten die niet voor de liefhebber te verkrijgen zijn hoor. Enkel in literflessen en zo.
dinsdag 9 februari 2010 - 21:13
jumperke

Jumperke

Pieter, volgens mij zijn deze producten hier te verkrijgen voor particulieren hoor.
Ne maat van mij heeft Calypso staan.

jerko
woensdag 10 februari 2010 - 15:26
Pieter

Pieter

Jerko, ik heb ook eens mijn huiswerk gemaakt, net eens het Spaanse vademecum geraadpleegd voor die producten die je aanhaald.
Maaginsectididen zijn die vooral voor bijtende insecten bedoeld zoals rupsen en sprinkhanen bijvoorbeeld. Schildluizen zijn zuigende insecten dus er zal denk ik een probleem zijn bij de opname.
In elk geval Karate en Decis zijn synthetische pyrethroides, zoals eerder aangehaald en dus zit je met dat probleem van penetratie door het schildje hé.
Thiacloprid is een neonicotinoide, dus verwant aan de imidachloprid. Risico op resistentie als er al resistentie is tegen imidachloprid dus... Werkt systemisch.
Methiocarb: werkt via contact of opname door vraat, niet systemisch. Dus tegen schildluizen weeral niet echt erg efficiënt hé.
Naar het schijnt is er een schimmel op de markt die heel erg efficiënt is tegen wol- en schildluizen, maar ik heb die nog niet zelf geprobeerd. Het gaat over bepaalde stammen van Verticillium lecanii.
Haha niet eenvoudig dus die schildluizen.
woensdag 10 februari 2010 - 15:59
Paronoto

Paronoto

Pas maar een beetje op met al dienen bazaar en neem genoeg voorzorgen zoniet zou je wel eens een vergiftiging kunnen oplopen van ik zeg ik maar dadde..Ik heb het aan den lijve ondervonden, heeeel lang geleden maar...delen van mijn voeten, benen zijn NU nog altijd gevoelloos! Niks meer aan te doen.
woensdag 24 februari 2010 - 21:46
Paronoto

Paronoto

Probeersel

C&S ziekten en plagen

woensdag 24 februari 2010 - 21:55
jumperke

Jumperke

Pas maar een beetje op met al dienen bazaar en neem genoeg voorzorgen zoniet zou je wel eens een vergiftiging kunnen oplopen van ik zeg ik maar dadde..Ik heb het aan den lijve ondervonden, heeeel lang geleden maar...delen van mijn voeten, benen zijn NU nog altijd gevoelloos! Niks meer aan te doen.

Zeker waar Paul!
De voorschriften die op de verpakking staat moet je altijd goed naleven, ze staan er niet voor de lol op.
Ik heb daar altijd een grote schrik van gehad en ik probeer dan ook na een behandeling een week lang niet of toch zo min mogelijk in de serre te komen.

Ik heb eens de tip gekregen van iemand om luizenshampoo te halen in de apotheek en daarmee te spuiten op de plant tegen wolluizen. Wel ik heb onlangs een 3-tal planten gezien in de collectie die wat aangetast waren met wolluizen. Ik heb ze uit de bakken gehaald en apart gezet en alle 3 verneveld met van die shampoo en ik moet zeggen...er waren na 2 dagen geen wolluizen meer te zien.

jerko
donderdag 25 februari 2010 - 12:29
elzemanneke

Elzemanneke

Die luizenshampoo die Jerko in vorig bericht aanhaalde zal zeker geen kwaad kunnen.
Heb reeds van alles geprobeerd,dit kan er ook nog wel bij.
Dank je wel voor de tip,Johan
donderdag 25 februari 2010 - 17:17
Pieter

Pieter

Jerko, misschien ook eens aanhalen welke luizenschampoo je hebt gebruikt of tenminste de actieve stof die erin zit. En is het luizenschampoo voor mensen of voor honden? Er bestaan dacht ik luizenschampoos met plantaardige repellenten en met insecticides. In sommige landen is luizenschampoo zelfs DDT.
donderdag 25 februari 2010 - 17:30
jumperke

Jumperke

Jerko, het probleem is nog erger/gevaarlijker dan je denkt ... je kan een ernstige vergiftiging oplopen met de planten die je van iemand anders koopt op bvb een beurs of bij het opkopen van een oude verzameling .. en t is geen fantasie vraag maar aan Paul

Ja, idd dat kan altijd nare gevolgen hebben. Ik heb de vertelling van Paul eens gehoord en dat heeft verdorie ernstige gevolgen.


@ Pieter, ik weet niet meteen welke luizenshampoo het is, want het is een beetje die ik over enkele weken meekreeg van Jozef Seynaeve. Wat ik wel weet is dat het luizenshampoo is voor mensen.

Als Jozef deze post ziet kan hij misschien vertellen wat de naam en de actieve stof is, want de originele fles staat bij hem.

jerko
donderdag 25 februari 2010 - 18:26
jumperke

Jumperke

Wel, ik dacht daar ook eerst aan. Want U had me eens de tip gegeven om na enkele dagen eens de planten te bespuiten met water om te voorkomen dat dat goedje op de planten blijft plakken.

Wel, zo te zien is dit niet het geval bij de shampoo die ik nu gebruik, nu reeds na meer dan een week is er niets te zien aan de planten, noch aan de wol.

jerko
donderdag 25 februari 2010 - 19:38
rivofa

Rivofa

Beste Jerko,
Die luizenshampoo hebt ge daar water bij gedaan en zo ja, hoeveel ?

vrijdag 26 februari 2010 - 16:32
jumperke

Jumperke

Ik heb in zo'n insecticide maatje 15ml afgemeten en alsook vermengd met een halve liter water.

Willy,

Bedankt voor de tip maat, ik ga die alsnog eens een beurt geven zodat het plakmiddel afgespoeld is.

jerko
vrijdag 26 februari 2010 - 17:41
rivofa

Rivofa

Bedankt mannen, ik ga dat zeker proberen !

vrijdag 26 februari 2010 - 18:10
jumperke

Jumperke

Willy, ik had de enkele planten zoiezo binnen gezet om te behandelen.

jerko
vrijdag 26 februari 2010 - 22:14
cactelders

Cactelders

Wat je ook gebruikt voeg er een paar druppels afwasproduct aan toe liefst een goed product waarmee je véééééééééél afwas kan doen iets DREFTig dus!
vrijdag 12 maart 2010 - 22:46
bella008

Bella008

Ik heb een hele mooie vetplant en daar zitten nu ook vna die witte schimmels op.. Zijn het hetzelfde denken jullie? Ik heb het gehad en hij is echt super groot geworden en wil hem liever niet weg doen!
woensdag 2 juni 2010 - 13:38
cactelders

Cactelders

Fotootje graag !
woensdag 2 juni 2010 - 20:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon