menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe komt dit

Ga naar meest recente reactie

1ris

1ris

Hallo,

Vorige week begon deze Rebutia krainziana er opeens onderaan zacht uit te zien, nu vandaag was hij helemaal zacht, en viel gewoon van de wortel af..heb deze nog niet zo lang, deze zomer pas aangekocht. heb dan direkt de spruiten eraf gesneden, deze waren nog maar licht aangetast, heb weggesneden tot het er goed uitzag, en hopelijk zullen deze het redden en wortels krijgen.Laat ik (stukjes van) spruiten nu gewwon enkele dagen drogen en dan oppotten?

Hier een foto van de cactus doormidden gesneden.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Alvast bedankt
Iris
dinsdag 15 september 2009 - 13:20
Pieter

Pieter

Hoi,
Die cactus is aan het rotten, meestal komt dit door een teveel aan water of vochtigheid, eventueel samen met een slecht substraat.
Is die rot begonnen aan een oude bloemrest? Ik beb de indruk dat het botrytis zou kunnen zijn. In dat geval komt dat omdat de bloemresten die nog op de plant zitten voor lange tijd vochtig zijn en daarop begint dan een schimmel te groeien. Deze dringt dan het plantenlichaam binnen.
Groetjes,
Pieter
dinsdag 15 september 2009 - 13:43
1ris

1ris

Hallo,

Er zaten nog oude bloemresten aan, maar deze leken ok, durfde ze er niet van halen omdat ik de cactus niet wou beschadigen..maar volgens mij is het onderaan begonnen, toen ik hem daarnet uit de pot haalde om open te snijden en foto te maken, zag ik dat er eigenlijk zo goed of geen wortel aanwezig was( weggerot dacht ik), het substraat was volgens mij niet te nat, was totaal droog nu, en ik laat ze steeds droog worden voor ik terug water geef.

Mvg
Iris
dinsdag 15 september 2009 - 13:45
Pieter

Pieter

Was er geen wortel meer aanwezig? Of is je plant door rot aan de wortelhals afgebroken?
Bekijk die bloemresten toch eens van dicht als je geen grijs of zwart pluis ziet daarop.
dinsdag 15 september 2009 - 13:59
1ris

1ris

hij viel van de wortel toen ik hem wou bekijken, heb dan nadien de kluit uit de aarde gedaan, en vond eigenlijk niet echt geen wortel, enkel een 2 tal stukjes van met moeite 2 cm..
De bloemresten zijn gewoon opgedroogd, echt geen schimmel ofzo te zien..er hingen er ook bijna geen meer aan.
dinsdag 15 september 2009 - 14:07
Pieter

Pieter

Dan zal het toch wel uit de wortels zijn gekomen die rot Kijk ook eens na voor wortelluizen hé. Als je die vindt (witblauwe vlekken op binnewand pot) moet je alle planten met een goed insecticide behandelen. Die wortelluizen zijn maar al te vaak de oorzaak van wortelrot.
dinsdag 15 september 2009 - 14:57
1ris

1ris

Kan het kwaad als ik mijn andere cactussen voor de veiligheid zou behandelen, en is er een insecticide die je me kunt aanraden, zijn er zo veel..en heb ook al gelezen dat veel van die producten ook niet echt goed zijn voor de plant.
woensdag 16 september 2009 - 10:56
Pieter

Pieter

Als wortelluizen inderdaad een probleem zijn wal je alle planten moeten behandelen. Insecticiden zijn in principe niet slecht voor de plant, wel voor insecten en ecosystemen en de gebruiker in geval van onzorgvuldig gebruik.
Ik zou je abamectine of imidachloprid aanraden als goeie insecticides.
woensdag 16 september 2009 - 11:30
jumperke

Jumperke

Maar wel oppassen bij gebruik binnenshuis!!

jerko
woensdag 16 september 2009 - 14:36
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).