menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Uitgebloeide pioenrozen

Ga naar meest recente reactie

cornelia

Cornelia

Het was helaas kort maar wel prachtig, de bloeiende pioenrozen. Wat doe ik er mee, afknippen of zo laten staan?

groeten
maandag 11 juni 2007 - 04:02
minouke

Minouke

ik snij de uitgebloeide bloem en stengel af, ook de eventuele lelijke bladeren af

groetjes
maandag 11 juni 2007 - 04:13
StevenB

StevenB

Als je die uitgebloeide pioenrozen afsnijdt, dan heb je toch ook geen zaaddozen? Of ben ik mis?
woensdag 20 juni 2007 - 20:03
Adrienne

Adrienne

Corrielat,

Ik snij er ook de bloem met stengel uit.

Steven, een pioenroos komt gewoon elk jaar terug.
vrijdag 22 juni 2007 - 06:31
corrielat

Corrielat

Corrielat,

Ik snij er ook de bloem met stengel uit.

Steven, een pioenroos komt gewoon elk jaar terug.

Sorry Adrienne, maar ik kom in dit verhaal niet voor hoewel Cornelia wel mijn doopnaam is,
vrijdag 22 juni 2007 - 14:55
annis

Annis

Steven ben je misschien in de war met de Papaver omdat deze op de avater staat. Bij de pioenroos is het 't beste om de uitgebloeide bloemen en bloemstengel eruit te knippen. Zaadvorming gaat tenkoste van de plant. Bij de Papavers is dit anders daar laten we de uitgebloeide knoppen staan want die vormen mooie zaadbollen die erg decoratief zijn in de border of naderhand in een bloemstuk geschikt kunnen worden.

Annis
vrijdag 22 juni 2007 - 15:47
StevenB

StevenB

Geen idee wie er in de war is Ik ken er gewoon bijna niets van

De bloem in mijn avatar komt van deze plant die ik gekocht heb als een pioen:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Nadat de bloemen verwelkt zijn, ben ik er gewoon vanaf gebleven en nu hangen er deze zaaddozen aan:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Vechten jullie het nu maar uit of het een papaver of pioen is

Iemand trouwens een idee wanneer die zaaddingen opengaan?
zaterdag 23 juni 2007 - 02:23
Tine

Tine

Deze zaaddozen zijn van de (boom)pioen. Ik heb ze ook en laat ze rijp worden. Het zal misschien wel ten koste van de plant gaan ,maar één keer zaad laten rijpen ,zal toch niet zo veel kwaad kunnen?

Tine.
zaterdag 23 juni 2007 - 04:04
annis

Tekst aangepast

Annis

Steven ik bedoelde eigenlijk de avater van Cornelia waar die prachtige Papaver op staat. Nee Tine eens 'n keer zaad laten zetten is ook niet zo erg. Het is best wel eens leuk om uit te proberen om zaad van de pioen te zaaien dit kan best wel lang duren heb ik gehoord eer dat er bloemen komen.
Steven mooie foto's en een gele pioen helemaal mooi.

Ann
zaterdag 23 juni 2007 - 16:30
Zeepaartje

Zeepaartje

Laat alle zaaddozen zitten, geniet van de vorm na de bloei. Boompioen bloeit elk jaar weer, maakt nieuwe takken. Afknippen van oude bloem lijkt me niet nodig, opnieuw bloeien in hetzelfde jaar doet de boompioen toch niet. De energie die het kost om die zaadjes te maken is misschien voor een heel jong pioenboompje substantieel, maar voor een oudere (deze is 15 j of ouder) geen moeite. Herfstbladeren ervan gaan niet op de composthoop maar in groenbak, omdat ik hier eens las over ongezonde schimmels die ermee samenhangen.
foto: zaaddozen van lichtgele, multibladige pioenboom.

Bloemen & Planten

woensdag 31 mei 2017 - 13:47
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).